måndag 11 januari 2016

Del 14 av vår resa Singapore - Sydney - Nya Zeeland - Singapore

Den 9 december kom vi så åter till Singapore. Vi kom till Hotel Royal vid 8-tiden på morgonen och hade turen att få ett hotellrum på en gång. Vi stuvade in väskorna och fixade till oss innan vi gick till tunnelbanan och åkte till Marina Bay. Vi kände oss bekväma och hittade bra i centrala Singapore efter att ha varit här tre dygn på nerresan.
Ovan närmade vi oss Hotel Marina Bay Sand, en häftig byggnad!

Vi gick direkt till Marina Bay Gardens. Ett otroligt ställe! Det var uppbyggda olika trädgårdar t.ex.  indisk, kinesisk. Därtill fanns det två stora växthus, som det som skymtar i bakgrunden på fotot. Därinne fanns det massor med julblommor, men också en massa andra växter.

I det andra växthuset fanns ett vattenfall och mängder med orkidéer och andra fuktälskande växter. Den här byggnaden imponerade stort på mig.

En del av vattenfallet och förstås växter.

Det fanns hiss upp till övervåningen och så gick man runt på broar och tittade på växter och träskulpturer, som fanns bland växterna. Besöket i trädgårdarna och växthus tog åtskilliga timmar.

Sen gick vi igenom Hotel Marina Bay Sand till Shoppingcentret Marina Bay. Tröttnade man på att handla, kunde man alltid hyra en båt och staka runt på kanalen inne i köpcentret!!

När vi kom ut på andra sidan köpcentret lyste elden för 8th Asean Para Games 2015. Det var sista dagen för tävlingen. Många av tävlanden och funktionärer bodde på hotellet ovan.

Inte många steg därifrån låg "huset som en blomma". Det är Art Science Museum. På högersidan syns en antydan av Youth Olympic Park. Färgen på himlen skiftar. Här var vi glada över att solen bara kom igenom fläckvis, för det var dryga 32 grader och vattenflaskorna förslog ingenting.

På andra sidan museet fanns en damm med Lotusblommor. Härifrån blev det promenad till närmaste tunnelbanestation och så åter till "vår" tunnelbanestation, Norvena. Där åt vi en riktigt god måltid, innan vi drog oss tillbaka till hotellrummet. Flygresan gjorde sig påmind.

Torsdagen den 10 december tog vi tunnelbanan till Little India. Vi ville fördjupa oss lite mer i området, än vad som blev förra gången vi var här. Vi lämnade sandalerna utanför templet och gjorde ett besök inne i Sri Veeramakaliamman-templet. Värmen tog musten av oss, så efter 3-4 timmar tog vi oss tillbaka till hotellet och njöt av luftkonditioneringen.

På kvällen tog vi åter tunnelbana. Då gick vi av vid Orchad Road, för att titta på all julskyltning!

Vi fick en känsla av att butikscentren försökte överträffa varandra.

Fredagen den 11 december blev det tunnelbana ner till Chinatown. Här tittade vi lite mer noggrant på olika tempel och annat. Den gröna byggnaden är Jamaemoskén. Templet i bakgrunden är Sri Mariamman-templet.

Vi tog oss också till Thian Hock Keng-templet.

Vi gick förbi en myndighet, där de visade modeller på framtida utbyggnad av Singapore. De genomskinliga modellerna var sådant som skulle byggas.

Vi tittade också på Buddha Tooth Relic Tempel and Museum. I en sal fanns100 Buddhafigurer snidade, alla med unika gester.
Efter det var det dags för en sen lunch. När vi satt och åt blev det värdens åskväder med skyfall! Det höll säkert på dryga timmen och så länge satt vi kvar vid bordet. Blixt och dunder avlöste varandra, så jag kände mig liten.

Lördagen den 12 december tog vi det lugnt på hotellet på fm. Sen blev det en tur ner på stan och en del shopping, innan det var dags att ta sig till flygplatsen. Där var det Star Wars-feber! Mycket PR inför filmpremiären. Några timmars väntan och så bar det iväg norrut.

Den 13 december och 13 timmar senare var vi på Köpenhamns flygplats. Tyvärr var inte SAS-planet, som skulle ta oss till Arlanda i tid, så vi missade vår anslutning till Norrköping. Men vi kom hem, om än några timmar försenat. Synd att Nya Zeeland ligger så långt bort!

Dessan sa...

Men så mycket häftiga bilder du visar. Helt otroligt så mycket fina byggnader det finns i vår värld. Fin julskyltning också. Ett minne för livet för er:) Kram

FREEDOMtravel sa...

Waow, vilka fascinerande byggnader! Måste ha varit häftigt att uppleva på riktigt!

Helt makalöst! Kommer ni att kunna motstå att emigrera dit? Kram & Må gott

Lars och Marianne sa...

Förstår att detta var Er drömresa👍✈️🌏
Många fina bilder ....o minnen

Vi har upplevt mycket fint och vackert, så visst är det minnen för livet, men Mats emigrera kan jag verkligen inte tänka mig. Vi vill fortsätta resa och uppleva saker, så länge vi orkar, men sommarhalvåret är Sverige fantastiskt. Det är kylan och mörkret som jag inte klarar så bra längre. Det här var vår drömresa. Nu för vi börja drömma om andra mål. Elisabeth

Unknown sa...

Hej
Det har varit roligt att få läsa om er fantastiska resa och se alla bilder. Vet att det ligger mycket jobb bakom detta.
Så stort tack att du delat med dig av era upplevelser.

Unknown sa...

Hej
Så stort tack att du delat med dig av era upplevelser.

Nils Åke Hansson sa...

STAR Wars vad häftigt

Efter det här inlägget vet jag varför jag är en "asfaltbonde":-) Bara älskar dina bilder som du lagt upp som jag personligen tycker är betydligt mera fascinerande än kor och får på Nya Zealand. Asfaltbonde som sagt;-)

Har ju följt bloggen marinasbay.blogspot.se ett tag. Hon bor ju på Singapore större delen av året, men du/ni har ju upptäckta saker som hon aldrig visat. Snacka om att vara hemmablind alltså...

PS. 1 000 tack för receptet. Busenkelt ju ;-) DS.