måndag 10 oktober 2016

Färg i gråvädret


I fredags pressade jag in mig i C3:an och vi for till sonen med familj i Linköping. Där fick jag släppa loss med Harry och fotbollen. Det blåste kallt, så det gällde att vara i rörelse.
Inne var det Brio-järnvägen, som tog vår energi. Vi byggde och lillasyster raserade i sin iver att vara med och helst i centrum. Det blev en härlig eftermiddag och kväll! Vi fick med oss hem goda röda äpplen.


Fast inte de här. När vi var ute i gråvädret passade vi på att köpa två granatäpplen i en relativt nystartad butik nära oss. De har mycket varor från Turkiet.


De såg ju inte så stora ut, men när jag har tändsticksasken som jämförelse, syns det att de har volym. De har också en bra vikt. Tillsammans vägde de 1,068kg.


I går delade vi på innehållet av ett granatäpple. Det är lite pyssligt att få ut innehållet. Skär man först av en  rundel runt toppen på frukten, så ser man var hinnorna finns och kan snitta skalet där. Sen är det bara att bryt loss klyftorna.
Kärnorna smakade otroligt gott tillsammans med chokladpudding!
Det blev en bra belöning efter allt tränande! Det går framåt. Rörligheten ökar och smärtan avtar.

8 kommentarer:

JoY sa...

Granatäpplen är väldigt vackra när de sitter på träden och lyser rött. Kärnorna är även goda att ha i sallad.
Kram

Lennart och hans tankar sa...

Träning ger färdighet!

Margaretha Lillvik sa...

Så roligt att träningen ger resultat. Granatäpple har jag köpt någon gång men de var inte alls så goda som de vi fick smaka på i Spanien och de var från Marocko. En helt annan smak :) Blir det någon resa i höst för er? Vi far om ca 2 veckor.

Ingrid sa...

Granatäpplen är gott. När jag var i Syracusa på Sicilien såg jag granatäppelträd på ett torg där. Det fanns både blommor och frukter på det.
Kram, Ingrid

Matts Torebring sa...

Tänk, det har jag aldrig smakat!

BP sa...

Så bra att du kan "träna" fotboll med en nyopererad axel. Då är du helt klart på bättringsvägen:-)

Granatäpplen låter jag andra sköta åt mig om man säger så. Älskar dom:-)

Unknown sa...

Skönt du är på bättringsväg 👍

Dessan sa...

Kul att du är bättre så du orkar vara med barnbarnet...men dom är ju värsta energikickar dom små. Kram