måndag 17 oktober 2016

Nedmontering av byggkran

Även dagens inlägg bygger på arkivbilder.


110321 var liksom idag en riktigt grå dag. När jag tittade ut från arbetsrummet, såg jag att man höll på att  montera ned den stora byggkranen, som använts vid Kvarteret Lyckan.


Jag fäste kameran på stativ och ställde den på balkongen. Så tog jag några bilder då och då under eftermiddagen. De som höll på att montera ned krandelarna fick verkligen inte ha höjdrädsla!


Här åkte hytten iväg!


Nästa del som ska bort. Jag antar att det var en hel del fästanordningar, som skulle lossas. Jag hoppas att de hade säkerhetslinor, men jag kunde inte se några.


Så for den delen ned.


Så över till andra änden av kranen.


Det "inre huset" försvinner upp i luften.


Efter ytterligare skruvande försvinner den yttre delen.


Nu syns det inte att det varit en stor byggkran. Den var vingklippt!


Vid nästa kort blev det en underbar färg på himlen, då solen kom fram. Samtidigt syns, som jag tror, männen bra med sina reflexer!


Att de bara vågade!


Skymningen föll fort och arbetet på hög höjd upphörde.


Nästa dag, 110322, sken solen och arbetet med nedmonteringen fortsatte.


Visst blev det ett fint färgspel?


Här lyftes nästa stora del!


När den gula byggkranen skulle ner, behövdes väl en mobil kran, som hjälp. Det såg jag inte, så det var en gissning.


Sista bilden innan grannfastigheten skymde arbetet.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Jättetrevligt och vackert reportage om nedmonteringen av en kran.
Kram, Ingrid

Matts Torebring sa...

Det kändes nästan som Discovery program, "Så går det till"

BP sa...

Tackar så hrmst mycket för dessa läckra bilder som är tagna från första parkett. Älskar kranar och har bara sett en enda gång som de plockats ned. Men då var jag inte panschis och kunde "filma" hela förloppet. Men nu fick jag äntilgen se hela förloppet!!!

Anonym sa...

Åh göta petter är det såå det går till, hade man ju ingen aning om, tack för informativa bilder! Krya på dig f ö!