måndag 17 juni 2019

Sigerfjord, Vesterålen - Andenes, Andøya - Hamn, Senja i Norge

Måndagens etapp.

Jag höll ut till 00.45 i morse, sen gick jag in i Ellen. Solen var på väg ner bakom fjället och då var det ingen röd himmel.

Nattsolen lyste vackert på berget framför oss.

I morse var vi lite sega, men en ny vacker dag piggade upp oss. Vi for väg 85, men gjorde strax en avstickare över bron till Sortland, där vi handlade, samt tankade gasol. Det hade hitintills bara gått åt en halv tank, men det kändes bäst att fylla upp, då det ska bli sämre väder.

Det kom lite moln,

men solen fortsatte lysa.

Fjällen är mäktiga. Här passerade vi myrmark.

På andra ställen var det bördigare, men de flesta småbrukare hade inte kvar några djur, så ängarna blir ensidiga med hundkex, syra eller smörblommor.

Vattnet såg lockande ut och sandstränder fanns på flera ställen, men fortfarande var vattnet kallt!

På håll såg vi bron över Risøsundet och

när vi for över den var vi på Andøya.

Fjäll i bakgrunden och något bördigare mark i fronten.

Även här var det antydan till sandstränder.

Vid Kvalnes såg vi den här mysiga Citroën CV2.

Sommarblommor och det intensivt blåa havet var en fröjd att se! Vid fiskebyn Skarstein, svängde vi in. Där fick man inte parkera, men vi åkte vidare och kom till en parkering vid vägen, där vi stannade och åt lunch.

Vi fortsatte den lilla vägen framåt och kom förbi militärt område, som vi fick köra runt, innan vi kom till Andenes.

Vi fick vänta någon dryg timme innan det var dags att åka på färjan till Gryllerfjord på ön Senja.

Det blåste inte mycket, men det räckte för mig, då färjan inte hade några stabilisatorer. Jag satt på ett ställe, men Lennart gick ut och tog några kort vid inloppet till Gryllerfjord.

Färjeturen tog 1 timma och 40 minuter. Samhället Gryllerfjord låg på skuggsidan och snön låg kvar nära husen.

Vi tog bron och tunneln och så

var vi strax i Hamn.

Där parkerade vi och två andra husbilar för natten.

Vi tog en runda och tittade på hotellet, med en stor terrass med bubbelbad,och en massa andra finesser. Det byggdes också många andra hus. Det här tyckte jag var läckert.

De här var heller inte så tokiga i kvällssolen. Det finns tydligen en marknad för lyx ute i norra Norge!

Koordinaterna till den här parkeringen är:  N 69 24' 58,8'' E 17 10' 4,1''. Servicen här är en sopcontainer, men så finns ju hotellet med allt och en välbesökt restaurang.

I kväll blev det ingen röd solnedgång heller, för nu täcks himlen av moln.

Eva sa...

Så underbara bilder. Efter att sett dina bilder så behöver vi inte åka dit.

Helt underbara bilder! Vilken natur och inte minst vilket coolt hotell! Love it! Ja, och norrmännen vet då hur man bygger broar också - annorlunda och estetiskt tilltalande sådana alltså. Vilken fantastiskt resa att åka snålskjuts på för mig:-) Tack!

bm.lars.reseblogg sa...

Så olika vi är! En del kommenterar de vackra bilderna och tycker att de inte behöver åka själva, medan vi ser de vackra bilderna och vill åka omgående.
Nu kommer ni på för oss helt okända vägar. Ska bli kul att se fortsättningen...

PeterKjellsson sa...

Härlig resa ni gör och det finns mycket fint här uppe i Lofoten. Ligger just nu med båt i Risöyhamn och lossar. Ni stannade inte på Andenes och prova på valsafari? Är väldigt mycket val där utanför och det är riktigt häftigt att se när de hoppar eller slår med stjärtfenan i vattnet.
Ha en fortsatt fin semester.

Eva, tack. Roligt att du uppskattar bilderna, men får du chansen , så åk hit. Verkligheten överträffar fotona. Här får du även fågelsång och blomdofter liksom havsdofter/lukter.

BP, håller med om att norrmännen kan bygga vackra hus och broar, som gör att vi kan få del av den vackra naturen. Deras stora kunnande i tunnel-bygge har vi sett många exempel på. Tror det var 15 tunnlar till Å på Lofoten.

Lars, hit vill vi återvända.

Peter, jag tror att valsafari är en spännande upplevelse, men jag
klarar inte sjögången, så där nöjer jag mig med att titta på filmer.

Nisse, nästa gång får ni ta Andøya och absolut Senja, som är något extra!