söndag 9 maj 2021

Åsens by - Avesta - Fridafors

Under dagens etapp åkte vi söderut, men på små vägar och lite kringelikrokigt.

Vi sov gott på parkeringen till Åsens by i natt. Regnet började på efternatten och höll på fram mot lunchtid idag. Vi startade strax före 9 och valde riktningen söderut, för att möta sol och värme. Vi åkte på mindre vägar och såg fina betande hagar,

massor med breda, mossbeklädda stenmurar,

vackra enebackar och

förstås sjöar. Vid den här blev det förmiddagsfika. Regnet hade börjat mattas av, men det blåste kallt.

Vi såg fjolårets älgkalvar, som blivit bortstötta, beta på en äng. Det var långt ned till gräset, så den ena stod på knä och åt.

Den andra älgkalven stod upprätt och kollade in oss. Det finns många tillfälliga varningsskyltar för älg!

Innan Hubbestad följde vi en bit en vackert meandrande flod.

Vi åkte en smal asfalterad väg, som övergick i nyhyvlad, grusad och saltad grusväg. Inte precis vad vi tänkt, men det var bara att fortsätta.

Vid en parkering vid Svensbygd stannade vi. Lennarts nyfikenhet på skylten var tvungen stillna. Granit- bord och stolpar visade sig vara AK-arbete från 2:a världskriget. Inte bara parkeringen utan vägsträckan. Då var säkert här en vacker utsikt, men nu var det igenväxt.

Vi såg många hyggen utefter vägen. Här hade vi precis kommit in i Kronobergs län.

Senare åkte vi förbi en storsamlare av allehanda vägmaskiner, stenkrossar, transportband mm.

På små vägar är det ofta svårt hitta ställen att stanna på, åtminstone som idag, då marken var vattensjuk. Vi löste vårt lunchbekymmer genom att parkera utanför Hjortsbergs kyrka. Det var inga bilar på parkeringen, så vi störde ingen.

Alvesta var en plats vi bara åkt förbi. Idag valde vi att åka in till centrum och titta. Det mest imponerande var järnvägsstationen.

På ett ställe körde vi förbi en fjärdings-väg markering. Det är inte ofta man ser en sån i trä.

När vi kom till Fridafors vid Mörrumsån, svängde vi in till ställplatsen nära den nygjorda laxtrappan. Koordinaterna hit är: N 56° 24' 4,6''  E 14° 39' 53,1''  Att stå här kostar 50 kr utan el och 100 kr med el. Finns tömning och toaletter, dusch på Fritidscentret bredvid.

Efter att ha fikat i solen valde vi att promenera längs gång- och cykelvägen, där det tidigare varit järnväg.

Vi gick då in en bit i Blekinge.

På några ställen porlade vattnet och fåglarna drillade vackert. Både citronfjärilar och påfågelsfjärilar lekte tafatt och var alldeles för snabba för att fastna på bild.

När vi kom till Hovmansbygd tittade vi på Mörrumsån, från bron och sen gick vi tillbaka till Ellen. Det blev ungefär 9 km. Vi var här i august 2015 och då hade vi cyklarna med, så det blev då en längre tur. Perfekt att cykla här.