söndag 2 juli 2023

En tur med Ellen i närområdet

Att titta på olika material och träffa hantverkare, tar mycket energi av oss, så i fredags kväll for vi ut till min väninna i Vånga. Där fick vi en riktigt skön kväll!

I skymningen såg vi hjortar även om det var på långt håll.

På lördagsmorgonen kom Gunnel på frukostkaffe innan vi for vidare

förbi idylliska Trälsäter och

våtmarkerna på Grensholmens mark. Vi såg några tranor där, men de ville inte vara med på bild!

I Linköping plockade vi upp barnbarnen Harry och Mira och for till Sandvikens Camping vid Roxens strand. Vinden gick rakt in mot campingen och vågorna var rätt höga för att vara en insjö. Barnen avstod bad,

de testade klätterställning och gungor, spelade boule med mig och

vi kastade senare en boll till varandra. Kan inte förstå att jag ofta hamnade i mitten och skulle försöka ta bollen.

Största delen av dagen var vi ute, men på kvällen introducerade de mig i ett nytt spel.

Gårdagen var mulen och blåsig, men ändå en varm dag. Regnet kom skurvis under efternatten tills idag och på förmiddagen.

Vid 12-tiden lämnade vi campingen och for mot Linköping. När vi kom till Berg vid Göta kanal, stannade vi och tittade på båtar som slussade. Även om barnen bor vid Stångån med Kinda kanal, så är de här slussarna mycket mer imponerande.

Spännande se hur vattnet snabbt försvinner ur slussen och

se två norska båtar for ut på "sjön" på väg till nästa slusstrappa.
Sen åt vi sen lunch, innan vi återbördade barnen till sina föräldrar. I morgon står åter en del praktiskt bestyr på agendan.

bmlarsreseblogg sa...

Förstår att ni har en del praktiska ting att fundera över just nu. Då kan det vara extra skönt att komma iväg ett par nätter och få tänka på lite annat. Vi var också iväg med barnbarn i veckan, så skoj att vi får möjligheten och än så länge orkar med att umgås och skoja med dem.

Anki sa...

Ett trevligt besök hos Gunnel i Älgdalen ... jag saknar omgivningarna runt Granmyra, men trivs bra här också. Allt har sin tid ...
Mysigt att campa med barnbarnen och sedan se sig omkring - och slusstrappan vid Berg är absolut sevärd.
Du har så rätt ... Sverige är verkligen fantastiskt!

Elisabeth sa...

Tack för era kommentarer:
Vi har mycket att stå i, men det behövs också lite avbrott och få ta lite djupa andetag. Alltid kul vara ute med barnbarnen, men efter ett par dagar behövs en annan återhämtning. Du har rätt Anki, allt har sin tid. Trodde aldrig jag skulle flytta tillbaka till Finspång, som jag lämnade 1999, men det känna bra komma bort från centrum i Norrköping. Vi inbillar oss att det fortfarande är lite lugnare i Finspång. Där är ju också nära till naturen.