torsdag 6 juli 2023

På tur med Ellen


 Vår tur med Ellen så här långt. De olika färgerna visar dagsetapperna. Det har bara blivit korta sträckor.

I måndags besiktigade Lennart Rubinen, vår personbilen och jag hade kontakt med fysioterapeut. Sen for vi med Ellen till Finspång, där vi gjorde några nedslag, bland annat kollade jag in Annas vackra liljor.

Sen fortsatte vi nordväst till Zinkgruvan och ställplatsen utefter vägen och sjön.  

Koordinaterna är: N 58° 49' 4.26''  E 15° 5' 51.40'. Du får lämna bidrag till paret, som håller ordning på platsen. Det blåste rejält, så det var skönt att hålla sig inne i värmen.

På tisdagen fortsatte vi genom "Dalby City"

till Åmmeberg, där det blev fikapaus.

Vägen gick vidare genom Askersund och

efter en tur på gamla väg 49, kom  vi så småningom till Olshammars småbåtshamn och deras ställplats nära Aspa bruk. Vinden förde med sig en välkänd lukt från pappersbruket. Har man som jag växt upp i Skärblacka, var det inga problem! Det kom några regnskurar, men

gick en promenad

bort till badplatsen. Där var det bara vitkindade gäss som badade.

På återvägen till Ellen fotade jag lite vattendroppar.

I onsdags städade vi ur Ellen ordentligt innan vi for


söderut till Karlsborg, där vi for över Göta Kanal, innan vi gjorde ett stopp och handlade.


Vi for ytterligare någon mil söderut och svängde in till Breviks samhälle och deras ställplats. Koordinater N 58° 26' 19.09''  E 14° 26' 26.41''. Det kostar 100 kr/natt, som man betalar med Swish. Det finns ingen service, men väl utsikt över Vättern. Jag gick några steg från Ellen innan jag fotade det oroliga vattnet.


Jag tog en promenad längs vägen och plockade en vacker midsommarbukett med 8 sorters blommor, 


medans Lennart plockade fram stolar. Sen hade vi en skön eftermiddag i solen.


Efter ett tag landade en fyrbandad blombock på min arm. Där fick den sitta och sola sig en sund.


Senare kom vännerna Benita och Arne liksom Birgitta och Lars-Åke. Vi hade en trevlig eftermiddag och kväll tillsammans. Några regnskurar drev oss in under Ellens markis, när vi skulle äta och senare in i Ellen.


Idag for vännerna vidare åt olika håll och vi blev ensamma kvar. Som mest stod vi 9 husbilar under natten, 4 svenska och 5 tyska husbilar.


Vi gick en promenad längs vägen förbi ställplatsen österut. Många vackra blommor växte på vägrenen: Liten blåklocka,


Nysört,


Vädd med Ängssmygare, tror jag.


Vi kom fram till några fritidshus och en vacker bukt med sandstrand.


Strandkanten ger sig för vågornas nötande. Några träd har fallit i vattnet och en tall är på väg.


När det är varmt, badar nog många här!


Vi gick till en bom över vägen, där vi vände. En del vackra moln tornade upp sig på himlen.


Solen kom och gick, men det blev ytterligare några blomfoton på tillbakavägen, Johannesört,


Rödblära och


Gulmåra.


Det är sådana här dikesrenar jag vill se! Jag njuter stort av alla sorters blommor!


Molnen tätnar mer och mer. Innan vi kom tillbaka till Ellen, fick vi en vacker vy med Tiveden i bakgrunden.


Vi hann precis in i Ellen innan första regnskuren kom. Sen har det blivit några stycken under eftermiddagen. Vättern har blivit mer orolig igen, men tärnan håller sig kvar i vinden. 

Nu fylls ställplatsen på för natten. Just nu är vi tre husbilar här, Ellen och två tyska husbilar.

2 kommentarer:

bmlarsreseblogg sa...

Vad det är skoj att vara på rull i sommarsverige! Ni har hamnat på västsidan om Vättern och vi är just nu på den östra….
Visst är det härligt så länge våra vilda sommarblommor står i blom.

Elisabeth sa...

Visst är det härligt resa i Sommar-Sverige! Jag gillar verkligen de vilda blommorna och speciellt mångfalden! Ha det gott på östra sidan!