tisdag 11 juli 2023

Tur med Ellen från Norrköping via Finspång och Linköping till Rimforsa

Dagens resa från Norrköping via Finspång och Linköping till Rimforsa.

Vid lunch for vi till Finspång. Även om det varit torrt passade man på att klippa gräskanten på väg 51.

Vi gjorde ett snabbt besök i Finspång och träffade hantverkare innan vi fortsatte bron över Skutbosjön och for vägen förbi Skärblacka och Norholm till Linköping.

Där blev det en paus hos sonen, där vi tittade på trädgården och fick kaffe. Barnen kom hem från fritids och vi fick chans krama om dem innan vi åkte via Sturefors, Bjärka Säby och Brokind till

Rimforsa ställplats. Vi fick sista ordinarie platsen. Det är ett populärt ställe med 5 ställplatser, men i kväll är vi åtta ekipage och ett par har ställt sig vid tennishallen. Platsen är gratis, men utan service förutom soptunna.

Koordinaterna hit är: N 58° 8' 7.07''  E 15° 41' 36.46''.

Det finns en fin promenad- och cykelväg, som vi vi gick. Turbåten Kind låg förtöjd vid bryggan och väntade på kvällens passagerare.

Lite längre fram efter vägen visade den här skylten helt rätt! Isen var så svag att vi inte  såg den!

Det är vackert efter strandkanten.

Strax efter konferensanläggningen Rimforsa Strand vände vi och gick tillbaka samma väg.

Renfanorna blommar och

lavendeln blommar helt otroligt i trädgårdarna. Här hade de tillgång till sjövatten att vattna med!

Nära Ellen fanns ett högt fågelbärsträd. Där var jag framme och både fotograferade och provsmakade några stycken!