onsdag 12 juli 2023

Rimforsa - Kisa - Ydrefors - Karlshamn


 Dagens etapp mellan Rimforsa och Karlshamn.

Under natten som gick, regnade det en hel del. Vi hade rejält med vatten på taket, som rann ner när vi sänkte stödbenen. Det var mulet när vi lämnade Rimforsa och körde in i Kisa. Här handlade vi jordgubbar och lite annat i matväg, innan vi bytte förare.


Jag hade inte klart för mig att vi skulle svänga in och förbi Tidesrum kyrka ner mot Ydrefors. En typisk Lennart-väg, men i smalaste laget för mig som chaufför av Ellen. Hur som blev det en bra träning i att möta personbilar och motorcyklar på den smala och kurviga vägen! Passade sen bra med kaffe vid Ydrefors ställplats.


Lennart fortsatte sen köra förbi en hel del stenmurar,


får som håller markerna öppna och


vackra faluröda byar!


Emån flöt stilla och lugnt,


medan fontänen vid Virserum stänkte stora droppar.


Jag körde sen förbi många av de nedlagda glasbruken i Småland. Det kom en hel del regnskurar. Vid Linneryd kom en rejäl skur, där vindrutetorkarna hade svårt hinna med. Där gjorde jag stopp och det fick bli kaffe under tiden som regnmolnen drog vidare.


Lennart fortsatte sen köra på den våta vägbanan. 


Strax innan Karlshamn kom så solen åter fram. Vi åkte och parkerade på en långtidsparkering vid Vägga idrottsplatsen. Koordinaterna hit: N 56° 9' 46.73''  E 14° 52' 54.64''.  Här finns ingen service, men både träningsredskap och bra promenadvägar.

3 kommentarer:

BP sa...

Kul att ni turas om att köra Ellen. Tycker du är duktig. Skulle aldrig våga ratta en så stor bil.
Just nu verkar det vara stor-Stockholm som har bäst väder i Sverige. Inte en enda regndroppe på många dagar. Blåsigt förvisso, men det kan jag stå ut med i solskenet.

Anki sa...

Med fina minnen i huvudet från Lasses och mina husbilsturer på dessa vägar kan jag inte annat än njuta av er resa. Det huset i Kisa har jag besökt många gånger i tidiga tonåren då jag brukade bo hos en väninna till min farmor. Hon hade ett torp strax utanför Kisa och i huset bodde hennes syster.
Ha en fortsatt trevlig färd!

Elisabeth sa...

Tack för era kommentarer:
BP: Lennart kör absolut mesta delen, men ibland måste jag köra för att hålla liv i min förmåga. Jag tycker Ellen är väl stor för de små vägarna, men som Lennart säger - det är en träningssak. Vi har haft riktigt fint väder mellan skurarna.
Anki: Kisa är en trevlig ort och huset är vackert! Vi gillar södra Östergötland och Småland.