onsdag 31 juli 2024

På tur runt Vänern

Vår resa med Ellen under tiden 240722-0729. Färgerna markerar olika dagssträckor. Vi startade med den röda från Kvarsebo.

Dit for vi redan på lördagen 240720 och var med på Eriks 50-års fest!

Vi sov kvar i Ellen två nätter och hann se hur en av Eriks födelsedagspresenter genomfördes. Hans farbror och kusinerna med respektive skrapade, satte upp en del nya läkt, samt målade hela huset! Wow vilken present! Den här bilden fotade jag på söndagskvällen. På måndagen fortsatte de att måla det sista.

Vi lämnade Eriks ställe på måndag morgonen och for till Norrköping och sen vidare till Linköping. Vi fick grönsaker av sonen och sen fortsatte vi ut till

Forsbergs, där vi hämtade ett beställt lås till ett skåp. Vi gick runt och testade nyheterna. Visst skulle det vara trevligt med en ny Credo, men det saknas några miljoner i vår kassa. Men drömma kan vi!

Vi for vidare upp till ställplatsen vid Zinkgruvan. Här hade vi en skön kväll innan molnen tätnade. Servicen är en väldigt fint iordningställd plats, med sittplatser och grillplatser.

På morgonen 240723 var det mer grått! Vi fortsatte den gröna sträckningen på kartan.

På väg mot Värmland blev himlen riktigt mörk.

Dagens mål var Asphyttans forsar! Vilken upplevelse att gå runt i området!

Det måste ha regnat massor, för det var ett enormt tryck på vattnet! Ställplatsen låg nära vägen, så vi åkte tillbaka några km till

Bjurbäckens slussar. Här har vi stått tidigare och visste att det var bra. Åtta platser som blev fyllda och några bredvid.

Vi njöt av deras goda räkmackor liksom av mogna vildhallon, som växte utefter kanalen.

Det blev en riktigt vacker kväll med fina skuggor i vattnet!

240724 blev morgonpromenaden utefter kanalen. Sen fortsatte vi den gula sträckningen på kartan. Första stoppet blev vid Brattforsheden, ett krigsflygfält. Inte så mycket att se enligt mig, lite bunkrar, gamla hangarer, bevakningstorn,

baracker och förstås ett flygfält. Säkert något helt annat om flygklubben haft någon aktivitet. En del husbilar och bil-tältare hade hittat hit för övernattning. Regnet kom och vi gick tillbaka och fikade i Ellen innan vi fortsatte.

Skurarna avlöste varandra och himlen var stundtals väldigt dramatisk. Här Dömte herrgård. Vi stannade i närheten och tittade på Apertin - Illbergs gravhögar.

Vi svängde, som så många gånger, in på en liten slingrande grusväg. Här var det jättebalsaminer, som tog över dikesrenen.

Det var en sjö- och berg-nära väg. Tänk om solen varit framme mer ....

Vi kom förstås  ut på en större väg och mötte massor av veteranbilar. Strax efter följde vi gula skyltar mot Gammelvaala och stannade vid en parkering.

Vi tittade på många vackra och spännande fordon, som lämnade Brunskog och Gammelvaala. Det här ekipaget var en nyhet för mig!

Lite träning för att ta sig ur bilen, men visst var den läcker, BOND BUG!

Senare hittade vi en tillfällig plats för husbilar att stå över natten. Fortsättning följer.