fredag 19 juli 2024

Rundtur med Husbilen Ellen i Östergötland och Södermanland

Vi startade med den röda sträckningen i måndags, 240715.

Vi hämtade barnbarnen på förmiddagen och for genom Norrköping och ut till Skenäs på Vikbolandet. Därifrån blev det färja över till Säter och sen vidare längs Bråviken till Kvarsebo.

Därifrån följde vi Utflyktsvägen till Nävekvarn. Där stannade vi på Campingens ställplats. Koordinaterna dit: N 58° 37' 35.77''  E 16° 47' 49.73'' Det kostade 350 kr och då hade vi tillgång till campingens alla faciliteter.

Vi gick via broar ut till öarna utanför.

Där fanns en spännande stor bok, som egentligen var tre sammanväxta träd med ett häftigt och vackert rotvalv.

På en annan ö gav bergets en del frågor. Var det guld? Efter nya frågor och funderingar var det troligare järnmalmsinslag, som gav den rostiga färgen.

Några kortare regnskurar kom och det blev en del spel inne i Ellen.

Som tur var torkade hängmattan fort.

Senare på kvällen tittade vi på alla fina båtar. Den här träbåten var riktigt vacker!

En ny dag 240716 och frukost i solen!

Sen blev det en ny tur ut till öarna.

På återvägen till campingen tog jag ett foto, där Ellen är med. Då hade en del husbilar redan hunnit lämna campingen.

Vi for vidare den gröna sträckningen på kartan till Femöre. Där var vi med på en guidad tur runt och i Fortet. Det byggdes under kalla krigets dagar efter 2:a världskriget. Försvarsbeslutet tog 1958 och fortet var i drift 1966 - 2003. Nu är det ett museum, men inifrån får man bara ta privata foton.

Efter den timmes långa guidningen tittade vi själva runt på ön. Barnen kollade in ett tidigare kulsprutenäste.

Fyrvaktarbostad går att hyra, men nu var ingen där och vi kunde vi titta runt huset.

Vi var riktigt hungriga efter den turen, så vi åkte ner till småbåtshamnen och åt varsin jättegod hamburgare med pommes från en food-truck! Vi var eniga om att den var mycket godare än McDonalds.

Senare stärkte vi oss bl.a. med glass-dessert, på ställplatsen i Oxelösunds hamn.                  Koordinaterna dit: N 58° 39' 32.06''  E 17° 06' 42.20''. Platsen kostade 175 kr utan el, men med tillgång till toa och dusch vid restaurangen, samt soptunnor och dricksvatten.

Vi gick runt och tittade i hamnen, samt använde kikarna för att följa lossning av stora fartyg. Att bli kranförare skulle nog kunna vara bra med tanke på utsikten, men att ta sig dit upp och sen sitta där i många timmar kändes inte lockande.
Vi kollade också in solnedgången medans vi spelade olika spel.