söndag 19 augusti 2018

Boule i Motala


Vår resa Skänninge - Motala är gul och den blå markeringen är från Motala till Norrköping.


I fredags förmiddag lämnade vi ställplatsen i Skänninge. De var ett flertal traktorer på vägen.


Vi for till Råssnäs fritidsområde i Motala, där Benny och hans medarbetare tog emot oss och 49 andra ekipage.


På eftermiddagen var det tipspromenad och mycket prat med gamla och nya vänner. På kvällen var det knytkalas.Vi satt inomhus, då det kom några regndroppar. Vi delade bord med Benita och Arne samt ytterligare ett par.


Senare hade vi ostknytis utanför Ellen.


Lördagen ägnade vi åt boulespel eller mest att kolla när andra spelade. Herrarna började spela och Lennart möte Kjell-Rune, som sen fortsatte till andra omgången.


Jag mötte Lillemor och så var min saga all.


De tre kvinnliga finalisterna var duktiga. Sonja i rosa kepsen vann. Bibbi som kastar här kom 3:a och Meta kom tvåa. När jag tittade på finalen började jag frysa som bara den. Jag gick och tog på jeans och jacka, men när herrarna började finalen gav jag upp och drog mig in i Ellen, så därför har jag inga bilder på herrarnas final. Senare på kvällen var det åter knytis.


Strax efter klockan elva tackade vi för ett trevligt arrangemang och for genom Motala. Där passerade vi den här mysiga rondellkonsten.


Vi for vägen mot Borensberg, men vid Kristberg kyrka, svängde vi in mot Olivehult. De har en väldigt annorlunda ria, torklada, där.


Vid Tjällmo Gästgiveri stannade vi. Här har bedrivits gästgiveri sedan 1670 - en svindlande tanke. Både Lennart och jag har varit här och ätit julbord vid olika tillfällen för så där 30 - 40 år sen. Båda hade vi bra minnen härifrån.


Ovanför dörren till restaurangdelen finns den här skylten.


Söndagens husmanskost smakade mycket bra tillsammans med sallad och nybakad surdegslimpa.
På väggarna fanns konst av Christina Agnedotter
Är du i trakten och blir hungrig, så rekommenderar vi ett stopp här!

14 kommentarer:

Arne L sa...

Tack för tipset!

Husbilen-Ellen sa...

Smakade gott i en trevlig miljö!

Ingrid sa...

Boule spelar några stycken i vår pensionärsförening, men jag har inte provat det. Jag är ju ingen tävlingsmänniska och känner mig inte helt bekväm i såna sammanhang.
Kram, Ingrid

BP sa...

Nu vet jag iaf att du och Lennart har haft riktigt roligt, vilket förklarar bloggfrånvaron;-)

Ama de casa sa...

Så trevligt med så många knytisar! :-)
Här spelas det mycket petanca, finns klubbar som under höst och vår har seriespel ett par gånger i veckan.
Vi spelar också ibland, men det brukar "bara" bli ett par gånger per år med goda vänner. I och för sig spelar vi på liv och död, men det brukar vara trevligt ändå :-D

Kors och Tvärs sa...

Boule har det inte blivit mycket för oss, men kanske det blir i vinter när vi planerar att övervintra i Södern för första gången.

Dessan sa...

Det har inte blivit mycket boule i sommar för oss, men det kommer säkert. Ni ser ut att ha haft det trevligt. Kram

Lennart och hans tankar sa...

Trevligt med träffar!

Kram

Rolle o Carina sa...

Ni ser ut att ha haft det trevligt värre!

Ha det gott....

Husbilen-Ellen sa...

Vi är inga tävlingsmäniskor, men kul möta de andra och prata om vad som skett sen senast.

Husbilen-Ellen sa...

Det har det inte blivit för oss heller. Det var två år sen senast, så det var inte konstigt att vi åkte ut efter första omgången.

Husbilen-Ellen sa...

Med eller utan klot, så var det en bra träff!

Husbilen-Ellen sa...

Visst är det!

Husbilen-Ellen sa...

Så var det!!