söndag 5 augusti 2018

På utflykt med sonsonen

Vår resa i Östergötland och norra Småland.

I torsdags åkte vi till Linköping och träffade sonen med familj. Vi blev bjudna på lunch och fick en rundvandring i den prunkande trädgården.

Massor av vackra blommor och frodiga grönsaker och bär, men också till min gädje många humlor och bin.

Vi har nyss blivit medlemmar i Caravan Club och for från Linköping till Borensberg och Borensängs Camping. Med oss följde sonsonen. På väg dit köpte vi en femårspresent i förskott. Den blev uppskattad och han lärde sig snabbt balansera och susa iväg på den.

På fredagen var vi tidigt på stranden och bygge sandslott med vallgrav. Oj, vad kul vi hade! Innan vi gick upp till campingen igen blev det gegga av alltihop!

Vi tog också en promenad och tittade på broöppning vid Göta kanal.

Det var spännande att tittade på segelbåtar och motorbåtar som passerade. Vi tog oss till Östenssons och handlade. Som tur var hade vi en frysväska med, så glassen höll sig tills vi kom till Ellen. Mums.

I lördags kom mamma, pappa och lillasyster och hälsade på. Då hade vi en skön dag tillsammans med dem. Innan de kom, hade vi hunnit ta en promenad och plocka ekollon, så det blev en del djur byggda på gammalt sätt. En hästfamilj, där hästarna hade långa svansar! Så härligt med det kreativa, där fantasin får flöda fritt!

Efter ytterligare en natt i Ellen, åkte vi tillbaka över Östgötaslätten och återlämnade sonsonen till familjen.

Vi åkte sen vidare via Åtvidaberg och Falerum till Valdemarsvik och ställplatsen där. Här har vi varit många gånger tidigare och trivs väldigt bra. Kostnad 175 kr/natt inklusive el. I kväll är alla platser upptagna och två husbilar står även på andra sidan viken.

Tidigare i kväll tog vi en promenad längs viken, men vi passerade också genom Valdemarsviks rosarium. De flesta rossorter var överblommade, men  jag hittade några fina exemplar.

Hedwig sa...

Försökte få syn på Ellen när vi tog kvällspromenaden mitt emot er.

Kul med barnbarnet och födelsedagspresenten. Det gäller att böjas i tid som man säger;-)
Härligt att femåringar fortfarande kan bygga sandslott och bygga olika djur - i ställer för att spela spel på Ipads alltså...

Anki sa...

En lagom tur med en femåring som sällskap :) Ställplatsen i Valdemarsvik är fin ... och rosariet är trevligt att strosa runt i.

Margaretha Lillvik sa...

Så fina närbilder på humlor och bin. Ni har haft en fin tur med barnbarnet som säkert var uppskattat.

Sköna sommaraktiviteter. Härligt med fantasifulla lekar som kan skapa beundransvärda saker/figurer utan pekpinnar,så viktigt oxå för barn! Tänker på egna lektioner i småskolan; Typ idag ska alla rita ett hus/hund/katt osv ;-(

Leena sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

Vi fanns där bland alla andra husbilar!Inte en plats ledig.

Vi försöker få till den kreativa sidan, inte bara matas av tv och spel på data.

Det var en lagom lång resa. Vi var inte långt från Linköping innan han frågade om vi inte snart var framme. Trevligt som vanligt i Valdemarsvik!

Jag testar nya mobilkameran. Tar ett tag innan jag riktigt lärt mig. Gått från Samsung till OnePlus. Att sova i Ellen är något alldeles extra.

Jag tror att det kreativa är en viktig del för att kunna tänka fritt och med nya infallsvinklar.

Kul att du uppskattar bloggen!