måndag 7 november 2016

Promenad ner till fyren


Dagens längre promenad gick mot fyren och strandpromenaden där.


Efter frukosten, som idag bestod av svart te på altanen, vi har åter börjat med 5:2, kollade vi in nyheter och några andra sidor. Sen tog vi vattenflaskan med oss och gick åt andra hållet mot igår, för att nå fyren, Gran Canarias sydligaste udde.


På vägen dit fick vi en del blomsterprakt mot den blå himlen. Trädet var högt och jag håller fortfarande inte så stadigt, men jag hoppas du kan njuta av färgprakten. Blommorna påminner om magnolior, så kanske kan det vara någon sort, men trädet var högt.


Lite längre fram, när vi gick på skuggsidan lyste solen igenom rosépepparträdet och visade nya pepparämnen.


Vi tog oss ner till sandstranden, men gick på träspängerna bort från dynerna och mot strandpromenaden.


Duktiga sandkonstnärer finns det här också.


Jag fick erbjudande om att slå mig ner bredvid Simson, men jag avstod. Konstnären hade också gjort glada Minions.


Fyren är ett bra riktmärke. Väster om fyren finns bra promenadvägar och mycket folk, som vill tjäna lite pengar med konster av olika slag.


Muren efter strandpromenaden är en bra sittplats. Här passar jag på att föreviga Lennart, som blivit med korkhatt. Lite fel att köpa en portugisisk korkhatt på Gran Canaria, men förra året när du Leif köpte din, var inte Lennart redo för hatt. Tycker den blev riktigt fin!


Vi svalkade oss under ett stort vitt parasoll, medan vi vilade benen och drack var sin café americano. Så fortsatte vi i stort sett samma väg tillbaka hem. På bilden ovan kan du se en insjö och sanddynerna i bakgrunden. Sjön var dåligt syresatt, så fisken kämpade i vattenytan.


Oj, vad champinjoner, sa Lennart när vi passerade den här välklippta gräsmattan. Det var förstås en del av golfbanan!


Nästan ända hemma fotade jag de här Neriumblommorna. Giftiga men vackra!

Efter promenaden har vi ätit lunch och loppat oss på altanen. När solen sjunkit lite mer, ska vi ta en promenad till. Nu är det en ljudbok via telefonen, som gäller för Lennart och läsplattan för mig.

10 kommentarer:

JoY sa...

Ni verkar ha det riktigt skönt
Kram

Lennart och hans tankar sa...

Vi gick ibland från San Augustin till fyren, efter långlunch blev det taxi tillbaka!

Kram

Matts Torebring sa...

Jag gillade "Folkvagnen".

BP sa...

Tack för den fina promenaden! Så vackra vyer och bäst av allt var sandkonsten. Otroligt läckert!

Dessan sa...

Vilka fina skulpturer på stranden....sååå duktiga dom är:)) Ha det fortsatt fint. Kram

Anki sa...

Så duktiga de är, sandkonstnärerna! Härlig promenad och vackra bilder - tack för det!
Ha det fortsatt gott!

Ingrid sa...

Så härligt det ser ut! Vid den där fyren har jag aldrig varit. Visst är det kul med sandskulpturerna. De är ju jättefina!
Hälsningar från ett snöigt och kallt Gotland!
/Ingrid

Ama de casa sa...

Så fint! Härliga bilder :-)

Gillar den där sandfolkan jättemycket :-)

Anna o Jan - Man ser floden sa...

Hej Elisabeth. Googla Judasträd och kolla om det kan vara det./Anna

Husbilen-Ellen sa...

Tack Anna. Färgmässigt kan det stämma, men jag tycker inte blommorna stämmer överens.