söndag 16 juni 2019

Brustranda Sjøcamping - Å - Nusfjord - Haukland, Lofoten

Lördagens etapp.

Ännu en solig och fin morgon, men där vinden är kylig. Vi fortsätter åka den vackra vägen 815.

När vi kom ut på E10 igen gick en del moln lågt.

Förmiddagskaffe tog vi på en rastplats med den här vyn framför ögonen.

Vi åkte förbi många hamnar med fiskeskutor.

På några ställen såg vi att det varit jordbruksmark, men det används inte längre, utan det gula har fått ta över. Visst lyste det vackert?

Havsvikarna har en turkos färg på vattnet. Här gick det som en skarp kant med mörkare vatten. Kan tänka mig att det är olika djup.

På andra sidan viken såg det ut så här, så min teori höll inte någon längre stund.

Vi kom till en vacker sandstrand med finkornig sand, men det var kallt.

Här närmade vi oss en mängd ställningar, där de torkade torsk. Samtidigt tyckte jag det var ett läckert moln runt bergets topp.

Här syns ställningarna lite bättre. Vi har sett långtradare som lastat på torkad fisk och också mött många långtradare.

Två broar som vi inte åkte över, men som jag tyckte var vackra.

Fiskebåtarna är vackra färgklickar i det blå!

På ett avsnitt av E 10 fanns tre såna här takförsedda passager. Ett sett att hålla vägen mer snöfri.

Pausar måste man ha för att chauffören också ska hinna titta ordentligt. Här är han herre på täppan.

Jag hade blicken mer neråt ock fångade de vackra käringtänderna med kameran.

En del fiskebyar är rödmålade och andra gula. Ska det vara ett torskhuvud? Vi avstod.

Vårt och många andras mål var Å. Ellen fick en bra placering på hörnet.

Öarna där ute tillhör också Lofoten, men jag tror inte de är bebodda.

Solen hade värmt berget, men jag tycke tröjan gick åt. Här satt vi en lång stund och kunde inte annat än känna, att vi har det väldigt bra. Tänk att få uppleva naturens underverk på nära håll!

Vi strosade runt i samhället och åt en god lunchbuffé på restaurangen tvärs över vattnet. Riktigt goda fiskrätter. Jag testade faktiskt två rätter!

Resan gick tillbaka samma väg som vi kommit. När solen lyste på det här skifferberget, såg det silvrigt ut.

När vi kom till avtagsvägen till Nusfjord, åkte vi dit. Vi hade hoppts kunna stå där över natten, men det var en mängd bilar och husbilar och tiden var begränsat till fyra timmar, med avslut klockan 18.00.

Vi åkte tillbaka till E 10 och hängde efter en turistbuss, som fick bana väg för oss. Störst går först!

Nästa gång lämnade vi E 10 för att ta oss ut till Haukland och den finkorniga stranden. Där var det några varma vandrare, som bytte om och slängde sig i det iskalla vattnet.

Änsull.

I dag var mitt fotofinger aktivt. Det blev drygt 400 kort, så jag har haft några timmars jobb att gå igenom och kasta kort som inte blev bra, samt skriva etiketter på de som jag sparat. Till slut det här inlägget. Det är ljust ute, men vi har inte sett någon solnedgång, då solen försvann bakom berget.

bm.lars.reseblogg sa...

Vi följer er resa på Lofoten och känner igen en del platser från vår husbilsresa för några år sedan, bl a Brustrandra camping, Å och Nusfjord.
Det är så bedövande vackert att man kan sitta på en klippa hur länge som helst och bara njuta.

Vilka drömbilder du tagit. Helt fantastisk natur, för att inte tala om broarna och molnet runt berget. Åsså de vackert målade husen och torskhuvuden på det. WOW säger jag bara.

Lars, vi tycker också att det har varit otroligt vackert-

BP, visst har det blivit några riktigt bra kort, men jag har också tagit många, som jag kastat. Naturens underverk är inte alltid lättfångade.