söndag 31 maj 2020

En otroligt härlig dag!


Åter en underbar morgon med frukost i det fria!
Koordinaterna hit, som jag gömde igår är: N 58° 12' 55,7''  E 16° 28' 12,1''
 

När jag ätit färdigt min gröt, landade en humla i min tallrik. Såg ut som om den sög upp någon droppe mjölk.


Efter en stund i solen bestämde vi oss för en promenad. Östgötaleden går här och det finns en slinga runt sjön. Den valde vi.


Slingan följde en gammal körväg. Solen lyste ner mellan träden och det var skönt.


Man kan göra en del avstickare från leden för att titta på utsikten mellan träden eller kolla in resterna av en gammal varggrop.


Det blev många vackra vyer,


men också en kopparorm/kopparödla/ormslå som var stilla en stund, så jag hann fotografera. Däremot träffade vi på en liten snok, men den hade så bråttom iväg att den inte fastnade på bild.


Det var många mindre gårdar som vi såg på håll.


Ett stycke följde vi en liten grusväg.


Vid en berghäll tog vi kaffepaus. Tänka att kaffe och macka smakar extra gott när man sitter så här mitt i naturen.


Vi gick förbi hus med vägbom och då är det säkert fritidshus,


medan andra hade djur på ägorna.


Vi kom fram till en vägskylt och i anslutning till den gick vandringen vidare på en gammal järnvägsbank från Gusum/Valdemarsvik till Fallingebergssjöns grusgrop. Härifrån togs grus till underhåll och järnvägsbyggen för bland annat Vikbolandsbanan och Valdemarsvik - Söderköping. Ingen av dessa sträckningar finns kvar idag.


Vi kom till en ordnad rastplats.


Tidigare hade vägen varit lite kuperad, men här passade den mig perfekt.


En maskros fröställning fångade jag, innan den spred sig i vinden.


Vattnet och solljuset gav fina intryck!


Hundkex fanns det gott om!


Än är det fortfarande många nyanser av grönt, men snart närmar sig nyanserna varandra!
Åter vid Ellen har vi läst och haft det skönt i solen. Vi har förstås tittat på när andra kommit hit och badat. Vi  har bara känt på vattnet och konstaterat att det är alldeles för kallt!

4 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Vilken härlig utflykt ni gjort och nog smakar kaffe väldigt gott ute i det fria. Det är en underbar tid nu, man bara njuter!
Kram Inger

BP sa...

Vilken härlig promenad i en riktig idyll. Ja minus ormarna då förstås;-)

Ingrid sa...

Det ser verkligen härligt ut!
Kram, Ingrid

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken härlig promenad. Vi har aldrig varit ute och ströva så mycket som i dessa tider och hittat många nya leder även på hemmaplan. Visst smakar kaffe och macka otroligt bra ute i det fria!