tisdag 5 maj 2020

På utflykt med Ellen

I går besiktigade Lennart Ellen och idag packade vi in oss åkte till Västergötland.

Målet för dagen var Slutarp och Svensk Madrassdesign. Vi beställde nya madrassesr till Ellen förra hösten när vi var på Elmia. Vi har skjutit på att hämta madrasserna i en månad, men nu kände vi att det var dags. Vi hoppas sova riktigt gott i natt.

Vi åkte vidare till Ekehagens Forntidsby, där vi fikade i Ellen och sen bestämde vi oss för att stå kvar på en av de fyra ställplatserna. Koordinater hit är: N 58°1' 54,3'' E 13° 33'25,8''. Vi betalar150 kr inkl el och alla annan service.

Vi gick ut och tittade på forntidsbyn. I vanliga fall brukar här var skolklasser, men nu i Coronatider var det stängt för dem. Här är ordnat för att grilla vid Stenåldersbyn.

Kabbelekorna lyste fint i strandkanten.

Bronsåldersbyn låg i en vacker vitsippebacke.

Långhuset var luftigt med öppningar i var gavel, för att få ut röken. Vet inte om det var varmare klimat då, annars hade de det kallt!

De enda djuren vi träffade på nu, var nyfikna grisar av rasen Linderöd.

Det fanns en stig med olika fällor. Här en fångstgrop, som var riktigt human mot de andra.

De visade också en del arbetsplatser. Här har de arbetat med flinta.

Den grå himlen öppnade upp för lite blått och strax blev allt mycket mer inbjudande.

Vitsippor fanns det gott om. Här några med lila inslag.

Några blåsippor hittade vi också,

liksom några få kungsängsliljor.

Nära entrén fanns köksväxter och läkeväxter, som var väl skyltade.

Tillbaka vid Ellen satt vi ute en stund och tog till vara på solen, innan molnen på nytt täckte himlen.
Hit skulle jag kunna tänka mig återvända med barnbarnen. Tror de skulle tycka det var spännande.

Arne L sa...

Sov gott! Kul att ni är ute. Vi också, men bara till kanalen i Norsholm för lite cykelutflykter. Tänker oss vidare till Tåkern eventuellt. Bara det är glest.

Kul att ni är på rull igen:-) Forntidsbyn är verkligen fin och absolut spännande för barn.
Hoppas ni sover gott på de nya madrasserna.

bm.lars.reseblogg sa...

Kul att ses på rastplatsen idag, tack vare Ellens skyltar. Det är nästan så vi skäms. Jag har inte varit i Ekehagens forntidsby sedan jag var med på yngsta dotterns skolutflykt för 25-30 år sedan. Verkar som det är dags för ett återbesök med barnbarn. Hoppas ni sover gott med nya madrasser!

Anki sa...

Ser ut som en trevlig plats! Tack för tipset!
Ha en fortsatt trevlig resa!

Så roligt att ni åkt på en vårutflykt och till en spännande plats dessutom.
Ha det så gott!

Tack för alla kommentarer. Jag har haft en paus från allt bloggande en tid, men jag hoppas den här resan kan ge energi att fortsätta.

Det är kul att vara ute på resa igen. Vi sov riktigt gott på de nya madrasserna i natt och vaknade till tranornas rop/sång i morse, men då var klocka 7.30, så det var ingen fara.
Bm o lars. Det var verkligen kul att ni knackade på dörren, när vi hade lunchpaus på en parkering. Synd bara att jag glömde bort att ta ett foto på er, liksom att jag glömde skriva om besöket i bloggen. Blir bättring nästa gång vi ses!