måndag 25 maj 2020

Utflykt med Ellen


På förmiddagen for vi med Ellen mot Skärblacka. Vi åkte förbi vackert gula rapsfält.


Vi gjorde ett första stopp vid Kullerstad kyrka. Det är en vacker liten kyrka med fina målningar från 1100-talet. Kyrkan används inte längre, utan lagts i malpåse, Här konfirmerades jag för många år sen. Jag tror inte att jag besökt kyrkan sen vi hade begravningsgudtjänst för min pappa här 840105.


På norra sidan om kyrkan finns en runsten. En liknande sten finns vid Gunnars bro, utefter gamla vägen, inte långt från kyrkan.


De stora kastanjeträden blommade och det var en ljuvlig doft i luften och ett intensivt surr av mängder av bin!


Vi åkte vidare till Vånga och min väninna, som har en gård. Vi parkerade där vi brukar stå varje år. Här kan vi träffas och prata med varandra, men ändå hålla avstånd. Lennart och jag tog kaffe med dopp när vi kom fram. Sen satt vi och läste i solen och lyssnade på det intensiva fågelkvittret!


Det blev förstås promenader i omgivningen. Förra årets invation av granbarkborre har gjort att skogarna inte känns igen. Mycket glesare med träd, än vad det varit innan.


Det är en vacker trakt och en härlig grönska i en massa olika nyanser. Så kommer det vara fram till midsommar. Sen kommer grönskan gå mer i samma nyans.


Fortfarande finns det en hel del gullvivor som blommar.


Ellen har vi parkerat, så vi kan kolla in hjortarna framåt kvällen.
Som du sett av de olika fotona, så har himlen skiftat från intensivt blått till grått, med en hel del moln. det har varit en skön dag med värme i luften. Så härligt!!

8 kommentarer:

Kurtmo sa...

Härligt i denna årstid

Kurtmo sa...

Härligt i denna årstid

bm.lars.reseblogg sa...

Så vackert det är i naturen nu och vi kanske ska vara tacksamma över att det inte varit så varmt,då all blomning vara mycket längre. Jag plockade årets första liljekonvaljer i helgen, underbart!

Ingrid sa...

Så fina försommarbilder från er tur med Ellen!
Kram, Ingrid

Anki sa...

Härliga bilder från er resa med Ellen! Visst är Vångatrakten vacker! Var ni hos Gunnel i Ålgdalen?
Ha det gott!

BP sa...

När jag läste Vånga tänkte jag direkt på Anki som ju bor där och också har husbil. Dessutom visar hon ofta hjortar som ni kanske också fick se. Å idag var det ju helt ljuvligt:-)

Margaretha Lillvik sa...

Härliga sommarbilder, visst är det vackert ute nu och humlorna surrar. Gott när man kan njuta i husbilen och ändå träffa vänner.

Husbilen-Ellen sa...

Tack för alla kommentarer!
Visst är vi i det vackra Vånga och inte alls långt borta från Anki. Det är en vacker tid, där häggen snöar och syarenerna doftar intensivt. Smörblommor, Teveronika, Mandelblom, Styvmorsvioer och Liljekonvaljer förstärker att det är försommar! Här ute i grönskan känns det nästan som vanligt!