lördag 16 maj 2020

Vikbolandet - Söderköping

I går städades garaget och vår personbil Rubinen var tvungen att vara ute ur garaget före kl 09.00. Dagen var mulen och lite gråkall, men solen tittade fram lite då och då. Vi for först till Returpunkten och lämnade av en hel del fyllda kartonger och påsar och sen fortsatte vi ut på Vikbolandet och första stoppet blev vid Dalmyragruvan.

På vägen ned till sjön träffade vi på troll och

och mera troll.

Dalmyragruvan ligger på en halvö i Dalmyrasjön och där finns fyra gruvhål. Förr fanns en bro över sundet, men nu får man använda en flotte för att komma över till andra sidan.
Det finns uppgifter om att man bröt järnmalm här1774, men under olika perioder låg brytningen nere. När man tog upp brytningen igen i början av 1900-talet blev det full fart vid gruvorna. Malmen fraktades med häst och vagn till Kättinge station och därifrån på järnväg till Arkösund, för vidare transport per båt, bland annat till Tyskland. Sista året för brytning var 1910.
Här nere vid sjön finns grillplats, liksom på ön.

I närheten finns rester av en fornborg. Vi gick tillbaka till Rubinen och njöt av fågelsång och mandelblom, eller gröt och mjölk, som vi sa när jag var lite.

Vi åkte vidare på den lilla grusvägen och nästa stopp tog oss uppför till Skirensjön, som ni har ett blommande litet äppelträd i en bergsskreva.

Visst är äppelblommorna vackra?

Här passerar en del av Östgötaleden som sneddar över Vikbolandet.

I en annan skreva växte styvmorsvioler.

Hundkexen började blomma liksom

blåbärsblommorna. Men det gäller att värmen kommer och med den insekterna, annars blir det inga blåbär i höst.

Vi gick tillbaka till Rubinen och for sen till färjeläget vid Stegeborg. Vi fick vänta 15 min innan det var dags för färjan att röra på sig. Under den tiden var vi ute och såg när en stor rovfågel, kanske en örn, var närgången mot gäss med gässlingar. Det var ett intensivt ljud från ängsliga gäss!

Strax efter Stegeborg svängde vi vänster mot Bottna, för att sen ta oss ut till Tyrislöt. Vi körde ner mot bryggan och gick sen och tittade på omgivningen, innefattande en camping.

I ett söderläge blommade Getrams.
Vid det här laget började vi bli hungriga, så vi åkte tillbaka mot Söderköping.

Vi parkerade vid hamnen och gick upp till Restaurang Bakfickan.

Där satt vi ute och åt en god lunch, Cordon bleu.  Jackan gick åt,för vinden var sval.

Efter maten gick vi först efter Göta Kanal och sen utefter Storån, som är allt annat än stor!

Syrenerna började blomma och

det gjorde även rhododendron.

Vid parken vid Hagatorget lyste tulpanerna vackert! Så gick vi åter till bilen och tog oss hem till det färdigstädade garaget. En fantastisk dag trots det kyliga vädret!

Härliga blommer på bild. Ha en trevlig resa.

Mandelblom tycker jag om, den är så skir och växte överallt på vårat landställe, när jag var liten. Vilken skillnad på utslagna blommor det är, här har vi inte några syrener eller rhododendron som blommor. Fast de kommer så småning om. Trevlig rundtur ni har gjort, tack för den.

Inte alls dumt att vara tvungen att lämna lägenheten på grund av städning av garaget. Det blev ju en riktigt "njutflykt" med härliga bilder och en god lunch. Inte dumt alls!

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken trevlig dag ni fick när det var garagestädning! Själv blir jag nostalgisk när du skriver om Tyrislöt. Där campade vi med husvagn när mina tjejer var små efter ett besök på Kolmården. Då var det ett härligt ställe.