söndag 16 oktober 2022

Albufeira till Manta Rota i Portugal


Gårdagens resa gick genom många orter och rondeller, men runt Faro.


Det blev inte många foton på resan, då solen blänkte i vindrutan eller att det var skyltar, stolpar eller elkablar i vägen, då jag tänkte fota via det öppna sidofönstret. När vi kom på ringvägen runt Faro kunde jag inte motstå det här ekipaget.
 


I Olhão uppmärksammade jag en häftigt målad vägg och


utanför stan de här trafikanterna. När vi var här första året med husbil 2012, såg vi många hästar med vagn. I år var det här det första ekipaget.


Utefter vägen blommar bougainvillean vackert. De ger fina färgfläckar!


Luz de Tavira hade varit en pampig genomfart. Nu var den lite chanserad,


men delvis färggrann.


Vi åkte förbi Tavira, där vi varit flera gånger tidigare och åkte till manta Rota ställplats. Här var ett antal svenska husbilar. 
Koordinataerna hit är: N 37° 9' 51,69''  V 7° 31' 17,99'' Det kostar 10 €/ natt + 0,5 €/person i skatt/natt, el 5 €/natt. Här finns tömning av grå- och svartvatten, samt dricksvatten. Det lär vara 120 platser.


Vi träffade vännerna Birgitta och Lars-Åke. Vi umgicks med dem under dagen och tog bland annat en strandpromenad tillsammans.


Vid ställplatsen växer Ricin, Ricinus comminus, 


är vacker att titta på, men fröna är ack så giftiga!


I morse gick vi till grannorten, Vila Nova de Cacela och deras marknad. Det var en trevlig marknad, som i första hand riktade sig till de bofasta.


Några stånd hade mängder av olika sorters bönor!


Några stånd hade levande fjäderfän. Jag gillar portugiserna, men deras djurhållning finns ett och annat att förbättra.


Våra inköp begränsade sig till en churros med nutella, som vi delade på. På hemvägen stannade vi vid ett fik och tog var sin kopp kaffe, för att få bort lite av sötman.


På vägen hem till Ellen blev det några foton på Manta Rota och dess


blommor.

4 kommentarer:

Marianne Cedrot sa...

Du fångar livet ovh bilderna väldigt bra, såååå vackert. Den gula blomman tror jag är enstreptokarpus, ha en fortsatt trevlig resa. Marianne.

BP sa...

Ekipaget där på motorvägen - det fångade du bra! Å marknader som i första hand riktar sig till bofasta är de bästa tycker jag. Inga turistfällor, eller åtminstone få.

bmlarsreseblogg sa...

Så fina bilder (som vanligt). Jag som är svag för Street Art gillade verkligen den målade väggen! Ha det fortsatt fint!

Elisabeth sa...

Marianne. Tack! Jag tror inte de gula klockorna är streptocarpus, då bladen är olika dem. Jag tror mer att det är Gul Trumpetbuske Tecoma stans, Men tack för din synpunkt.
BP: Ja motorcykeln blev bra, på en annars trist motorväg. Jag gillar också lokala marknader med sortiment som riktar sig i huvudsak till ortsborna.
Britt-Marie och Lars: Jag gillar också Street art!