onsdag 16 november 2016

Buss till Playa del Águila

På förmiddagen tog vi bussen till Playa del Águila. Tanken var att vi skulle åkt till San Agustin, men vi hann inte reagera förrän bussen hann passera hållplatsen och vi fick gå av på nästa ställe. Vi fick lite mer uppförsbackar och trappor på det sättet.

Vi tog oss först ner mot stranden och trodde vi skulle kunna följa den. Där var mycket inhägnat och i andra änden av stranden var det en mängd trappor för att ta sig vidare och kanske skulle det bara leda till en återvändsgränd.

Vi vände om och följde gångvägen bredvid stora vägen.

Solen gassade och en ödla passade på att sola vid sidan om gångvägen.

Snart kom vi upp på högsta punkten och hade San Agustin för våra fötter. Här bor många svenskar. Det var inte så många som var på stranden.

Det var en hel del trappor och lutande plan innan vi kom ner till samhället.

På en parkering stod en liten spansk husbil.

Det är många träd som blommar vackert!

Kaffepaus blev det på baren El Capitán. Vi var varma och uppskattade skuggan under markisen. När vi hade fikat och kom ut på strandpromenaden igen hade gula och på ett ställe röda flaggor hissats upp.

Vi fortsatte och vi fick många olika vyer.

Snart kom vi till Playa de Las Burras, Den här viken/stranden var lugnare och inga varningsflaggor var hissade.

Här höll man på att rusta. Det skulle flera behöva göra, för en del hus såg slitna ut. Glansperioden här var väl 70-80-talet.

Det blev ett rejälat lutande plan uppåt innan vi kom till Restaurang Guarapo och fick slå oss ned för lunch.

Det såg gott ut, sedan jag dolt snitseln med ägget. Restaurangen hade fått bra poäng på Trip Adviser, men den här lunchen levde inte upp till omdömena, även om servicen var snabb och de höll med

lunchunderhållning.

Vi fortsatte strandpromenaden längs med Playa del Inglés och förbi sanddynerna. Då blåste det upp sand på strandpromenaden.

Vi fortsatte upp i staden och där såg vi dagens andra husbil, även den i den mindre klassen.

Snart nådde vi utsiktsplatsen och kunde se golfbanan och Campo International, där vi har vår vinterlya.

Margaretha Lillvik sa...

Det var ju en riktigt lång och strapatsrik promenad ni gjorde :)

Det var verkligen en långpromenad! Lunchen såg ingen vidare ut turistigt och att servera en minischnitzel med ett ägg ovanpå är lika med våldtäkt om di frågar mig. Känner igen vyerna och tror att jag minns El Capitán. Det finns ju så många ställen där - lätt att blanda ihop.

Ett hett tips: Kolla byn Arguineguin (https://www.google.se/maps/place/35120+Arguineguin,+Las+Palmas,+Spain/@27.7607148,-15.6895183,15z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0xc3f7dfba18701fd:0x8597d013aaca9978!8m2!3d27.7619672!4d-15.6833181). Där är det marknad på tisdagar. Om ni gillar genuin husmanskost i trakterna så finns/fanns det en liten restaurang cirka två hundra meter öster om Ving hotellet. Ett hål i väggen, men en tre rätters lunch där som lokalbefolkningen mumsade i sig var väl värd besöket.

Tack för tipset. Vi tar oss dit så småningom!

Anki sa...

Vilken härlig promenad! Trevligt att få ta del av er utflykt via alla fina bilder!
Ha det fortsatt gott!

Rolle o Carina sa...

Ååh va avundsjuk man blir på er,ni rör er där vi oxå har gått!
Men snart så skall vi dit igen och värma upp oss,Ljuvligt!

Ha det gott o njut för oss med.....Kram