lördag 9 maj 2020

Kråkeryd- Skänninge - Norrköping

I går blev det hemfärd.

Efter att ha gått en bit av Fransiskusleden fram och tillbaka, kom till parkeringen till Kråkeryds naturreservat. Där hade Ellen och en jänkare stått över natten. Ellen ser pytteliten ut i jämförelse, men egentligen var det nog bara några dm i längd som skilde åt. Däremot var bilen både bredare och högre. Här hade vi sovit gott, trots en del trafikljud, som nådde oss från E4:an. På morgonsidan tog fågelsången överhand.

Vi fortsatte gamla riksettan förbi Ödeshög till Väderstad, där vi gjorde stopp vid Caféet. Vi köpte en stor påse av deras fantastiskt goda surdegsfrallor.

Siktet var inställt på Skänninge och ställplatsen vid Kvarnbacken. Vi fick en av de två ställplatserna med el. Platserna här med eller utan el är gratis.Vattennivån i den anlagda badsjön var väldigt låg. Vi fikade och

sen gick vi mot centrum av Skänninge och passerade då ån och dess park.

Vi stannade till vid torget och statyn Ture Lång, som kom på plats 1990 och är gjord av de lokala smederna Bo och Stefan Asp.

Vi gick en runda i stan och jag mindes tiden när jag gjorde min praktik på Skänninge fängelset vårterminen 1974. Kyrkan är pampig mitt i centrum av staden!

Vi gick tillbaka till Ellen där vi åt lunch. Vi hade tänkt stanna övernatten, men det mulnade på och vinden tilltog, så vi bestämde oss för att åka hem

Det var en stilig kille, den där Ture Lång.

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken mysig "lill-semester" ni haft! Skänninge har vi aldrig besökt. Det ser ut att vara en mysig ort!

Hur var det nu igen - storleken spelar ingen roll;-)
Å så tomt och öde det är på dina bilder från Skänninge. Alla orter är spökstäder just nu. Helt surrealistiskt!
Ni gjorde klokt i att åka hem. För dagens väder var då ingen höjdare. Ni tajmade er resa perfekt!

sjusoverskan sa...

Härliga bilder, som vanligt, från era resor! Vår husbil står på verkstaden för smärre reparationer. Lättar trycket på oss 70+ så åker vi också en sväng.
Ha det gott och var rädda om er!
Inger

Ama de casa sa...

Härliga bilder! Fastnade mest för det underbart gula fältet :-)

Ha en bra start på veckan!

Tack för alla kommentarer. Vi hade en fin lillsemester,då vi hämtade nya madrasser i Västergötland och passade på att se oss omkring samtidigt. Sen vi konstaterat att vi sov bra på madrasserna tog vi oss tillbaka till vår region.Fälten, blommorna och all fågelsång är fantastiskt så här års. Det var också skönt att vara hemma i det aprilväder, som varit de senaste dagarna!