måndag 30 maj 2022

Ribe på Jylland - Assens på Fyn

Dagens etapp. Efter ett tag tröttnade Lennart på att köra de raka vägarna 24 och 25, så då blev det mindre vägar med lite mer backar och krökar.

Vi sov gott på parkeringen vid Ribe. I morse fanns det 22 husbilar på parkeringen och ett par vid en sandplan i närheten. Vi fixade det praktiska med Ellen innan vi for iväg. Det har varit en mer eller mindre grå dag.
Landskapet vi åkt igenom är mindre gärden om gärdade eller skyddade på någon sida av träd eller buskar. Vinden kan var hård mot växtligheten.

Vi hade kraftledningsnät, som vi passerade några gånger och som vi sen såg gick ner under vattnet mot till Fyn.

Landskapet har varit vackert kuperat och hundkexen växer efter dikesrenerna här, precis som hemma.

Vid ett tillfälle åkte vi in i en mörkgrön grotta!

Vid ett annat tillfälle mötte vi ett gäng motorcyklister med sidovagn! Jag hann bara få med tre av dem.

Vid Kolding såg vi nya fräna hus. Såklart det är bankhus!

Ännu ett!

Ytterligare två, som saknar reklamskyltar.

Vi fortsatte ut ur stan och åkte bake ned och upp!

Vi passerade rundade backar och

en gammaldags vägkrog.

Vi tog oss över Lilla Bält på den gamla bron och

mötte både bilar och rälsbuss!

Från gamla bron kunde jag fota den ny genom sidorutan bakom chauffören. Liten bit av den gamla bron blev med på fotot.

Det vackra landskapet fortsatte även på Fyn.

Hungern slog till och vi åkte ner till en parkering vid staden Assens.

Parkeringen ligger i anslutning till hamnen och

badet. När vi åt sen lunch i Ellen kom två grabbar ner och badade. Vi hade då bara 12 grader i luften, så det kändes kallt att bara titta på dem!

Efter lunch och en stunds vila gick vi ut i stan. En jättemysig stad, med rosor

eller stockrosor utanför husen. En del hus har fått mycket kärlek genom åren och andra skulle behöva.

Vi överraskades av pampigheten i byggnaderna vid huvudgatan och kyrkan. Här ytterligare ett bankhus, som nu är restaurang.

I dag fastnade jag tydligen för bankhus. Det röda korsvirkeshuset är ett museum.

Vid ett av köpmanshusen gick in på gården. Visst bidrog rhodrodendronblommorna till en fin kontrast?

Här är en annan innergård med en restaurang bakom bilarna. Tänk vad det finns mycket att upptäcka! Som du kanske förstår är jag fascinerad av byggnader. I dag undrade Lennart med glimten i ögat om det fick plats med mer hus i min PC. Så klart det gör vi har ju ett eget moln för bilder!!

Vi avslutade promenaden med ett besök i hamnen. Där höll de på att arbeta med en del gator. Ett gammalt segelfartyg såg vi bland många andra fartyg.

När vi kom tillbaka till Ellen, värmde vi oss med en stor mugg kaffe och en god kaka. Jag hade förstås hittat ett bageri/konditori i centrum! Efter det var vi mätta och belåtna.
Vi har bestämt att vi står kvar på parkeringen över natten. Det är tillåtet att parkera här under 24 timmar.
Koordinaterna hit är: N 55° 16' 24,09''  E 9° 53' 23,38'' Det kostar inget att stå här, servicen som finns är en soptunna.