lördag 11 augusti 2018

Rimforsa - Hamra slussar

I dag blev det en kort men vacker väg.

I natt sov vi riktigt gott! Svalt och skönt. Som lägst hade vi 14,3° utanför Ellen. Sen morgonbestyren var gjorda, tog vi en promenad längs stranden bort till

Rimforsa Strand. Här har både Lennart och jag varit på utbildning/konferenser under vår yrkesverksamma period.

Väl åter vid Ellen smakade det bra med kaffe och dopp. Nu behövdes ingen tröja mot vinden längre. Vi var rejält uppvärmda. Efter kaffet fortsatte vi en promenad åt andra hållet.

När vi kom tillbaka packade vi ihop och reste vidare. På ställplatsen i Rimforsa får man bara stå 24 timmar. Nya husbilar började komma till de 5 husbilsplatserna, som alla var upptagna i går kväll.
Vi körde väg 34 mot Linköping. Vi stannade vid trafikverkets rastplats vid Hackelboö och tömde toatanken, innan vi svängde in mot Brokind och Bestorp. Sen kom vi förbi Bjärka Säby slott.

Vi åkte ner till Hofvetorp vid Kinda kanal. Där man brukar kunna stå med husbilar, var det båttrailers uppställda så vi fortsatte till

Hamra Slussar där vi parkerade Ellen. Vi hann precis se slussningen av MS Kind.

Alltid lika trevligt att titta på. För ett antal år sen åkte vi med MS Kind från Linköping till Rimforsa och därifrån blev det tåg tillbaka till Linköping.

Sen testade jag det fina servicehuset och stekte isterband med stuvad potatis. Det smakade riktigt bra.

När Lennart diskade, passade jag på att ta några kort på de vackra gamla ekarna. Himlen mörknade mer och mer och under den senaste halvtimmen har det kommit ett stilla regn.
Koordinaterna till ställplatsen vid Hamra är: N 58° 18' 34,4''  E 15° 43' 26''. Det kostar 150 kr att parkera över natten här. Då har man tillgång till servicekök, toa och dusch samt soptunnor. Vi står 2 husbilar här nu och det går säkert att stå några till.

Isterband och stuvad potatis är en favorit, men just ingenting man gör bara till sig själv. Mina matvanor har ändrats radikalt sedan jag blev ensam.
Så roligt att du vill hänga med till min nya blogg.

Så lustigt.. brukar läsa din blogg o åkte förbi Hamra tidigare o såg en Concorde o tänkte på dej. O så var det ni som stog där.
/wera

Dina bilder är ett klart bevis på att man absolut inte behöver åka utomlands på semester. Fantastiska vyer och en blå himmel som bakgrund:-)
Gillar Lennarts orange shorts - coolt! Isterband däremot är inte nåt jag skulle äta frivilligt;-)

Nu har jag läst ifatt på din blogg och länkat den. Jag tycker du skriver intressant och inspirerande! Här reser vi och vilar upp oss inför nya möten med barnbarnen.

Nästa gång ni ser oss får ni stanna. Tyvärr blev det inget Bjärka Säby för vår del, men det får stå sig till en annan gång. Har varit där på många julmarknader genom åren.

Isterband är en delikatess med persiljestuvad potatis och rödbetor. Sånt man ska testa, när du lämnar storstaden och upptäcker lokala rätter. Visst finns det mycket att upptäcka i närområdet. Sen vi började med husbil för drygt 15 år sen har vi upptäckt de flesta områden i Östergötland med omnejd.