tisdag 17 maj 2022

Hultsfred via Växsjö till Norregård norr om Trelleborg

Dagens etapp blev ca 330 km.

Efter frukost tog vi en morgonpromenad utefter sjön, där det fanns en badplats. På parkeringen i anslutning till badet och några hus är det tillåtet att parkera upp till 7 dygn gratis, men då ska man ha en mindre bil än Ellen. Man har dock järnvägen bakom ryggen. Inga tåg mellan 22 - 06. Vi hade samma spår framför oss och sov gott under natten.

Gässlingarna har redan hunnit bli stora.

Lite längre fram vid reningsverket är det möjligt att tömma grå- och svartvatten, samt fylla på dricksvatten. Allt gratis! Koordinaterna hit är: N 57° 28' 57,88''  E 15° 51' 0,65''.
Vi önskar att Norrköpings kommun kunde erbjuda samma möjlighet i anslutning till sitt reningsverk!

Vi fortsatte väg 23 från Hultsfred och där förekom en del vägarbete. De breddar den tvåfiliga vägen till en två- och ett-filig väg. Här har det gått åt ett otroligt planerande med mycket sprängningsarbete.

Vi passerade Virserum, som vi övernattad vid tidigare, och kom så småningom till Växsjö och det här läckra huset vid fotbollsplatsen. Vi handlade mat i närheten och fortsatte sen till Älmhult,

där det blev lunchpaus och en glass-strut eller två, som dessert.

Vi passerade länsgränsen till Skåne och såg då typiska ladugårdar byggda med både sten och trä.

Dessutom såg vi svartvita kvigor, som var  utsläppta i det fria!

Rapsfälten lyste mer intensivt än tidigare, även om de höga molnen tätnade.

Vi körde mindre vägar och vid ett tillfälle fick vi stanna för en fasantupp som

ville gå över vägen.

Efter ett tag kom vi till en relativt nyplanerad allé och

strax därefter såg vi Skarhult slott.

På väghöjden hade vi en fin utsikt över Flyingebygden.

Efter en del krökar kom vi till Flyinge Kungsgård med en mängd ridhästar i olika hagar.

Vi fortsatte söderut och passerade en mörk kvarn i holländsk stil, som gjorde sig fint mot det gula rapsfältet.

Vi fortsatte genom det böljande skåne-landskapet och

svängde in till Norregård. Lennart hade läst att det skulle finnas en ställplats här. Det fanns inga skyltar, men vi åkte fram till gården och strax kom värden ut.

Det finns 5 platser markerade, men det kan gå in flera bilar. Vi betalade 95 kr för en natt. Det finns ingen service, men det är tyst och lugnt. Vi hör bara vinden och fåglar som kvittrar.
Koordinaterna hit är: N 55° 25' 23,67''  E 13° 15' 13,36''
Vi ska åka med färja från Trelleborg i morgon bitti. Dit är det ca 13km. Betydligt skönare stå här och slippa den intensiva hamntrafiken.

Vi har haft en skön eftermiddag /kväll i solen, men också tagit en promenad i omgivningarna.