söndag 25 september 2022

Från Organyà till Valcarca, Spanien

Dagens resa.

I morse vaknade vi till kyrk-klockors klang. Medan vi ordnade om oss och Ellen, kom solen och lyste upp en blå himmel. Vi hade sovit på ca 575  meter höjd.

Några låga moln hängde kvar och

och det här fotot tyckte jag blev lite sago-mässigt!

Färden fortsatte nedåt och vi passerade först tre tunnlar i rätt så tät följd och sen ytterligare tre med lite mellanrum.

Vi passerade också förbi vackra broar och

en ort med riktigt pampigt hus.

Bergen och landskapet förändrades.

Strax efter bilden ovan tittade jag uppåt och såg två stycken jobba på hög höjd. Där hade jag bra reaktionsförmåga, som fick med dem. Att se dem nerifrån är ok, men  kan inte tänka mig byta plats med någon av dem.

När vi kom in i Ponts, såg vi att kyrktornet hade fått hyresgäster. Nu var storkboet tomt. De hade säkert tröttnat på kyrk-klockorna!

Bergens färg går igen i jorden. Vi kom förbi massor av stora djurstallar, kanske gris eller höns.

Ju längre ner vi kom i dalgången, ju mer odlad mark blev det. Foder-majs var en av de populära grödorna.

De gamla städerna och byarna ligger inte på odlingsmark. Förstås var det ju strategiskt att ligga högt, både för den mäktiga kyrkan, som för de profana herrarna.

Vi märker mer och mer av olivträd, men det har också varit mycket fruktträd. Bergen här såg mer ut som mjukat rundade sandhögar.

Floder och

kanaler är viktiga bevattningskällor.

Här går Canal de Aragón y Cataluña i en akvedukt. Vi har träffat på den kanalen på flera ställen.

Här blir bergen liksom himlen mörkare och det fanns ett stort antal djurstallar

för frigående nötkreatur.

Senare ändrade sig bergen återigen och en del mindre blev som skulpturer.

Andra balanserade oroväckande. Det får inte bli så mycket mer frostsprängning här!

Visst är de vackra att titta på?
Nedanför är jorden kultiverad och det verkar som om någon slags stråsäd vuxit där. Vi har sett mycket balar av halm, som används som strö för djurhållningen.

Utrangerade  kraftledningsstolpar kan bli flerfamiljsbostäder för storkar! Ingen var hemma där heller. Storkarna kanske har dragit söderöver.

Solrosodlinar fanns det gott om. En del skördade medan andra blommor nickar med huvudet i väntan på att bli.

Vi gjorde en avstickare till San Esteban, som låg lite högre i ett vackert bergslandskap. Vi hade tänkt stå på ställplatsen där. Vi konstaterade att den ställplatsen var lite trång för Ellen, så efter att ha sträckt på benen i området fortsatte vi åt andra hållet från Binafar och såg då

storkar, som var söndagslediga!

Strax efteråt stannade vi på Valcarcas ställplats vid en idrottsplats, men en bit från orten.
Koordinaterna hit är: N 41° 49' 59,64''  E 0° 13' 9,4'' . Platsen är gratis. Det finns möjlighet till tömning av grå- och svartvatten, samt gratis dricksvatten. Det finns 4 uttag för el, som man bjuder på. Det kan säkert finnas plats för 20-30 husbilar. Det finns stenbord med bänkar men också sittbänkar med ryggstöd. Kan tänka mig, att när det är fotbollsträning eller matcher, så finns många anhöriga här med sina matsäckskorgar. Det finns också möjlighet att grilla på en angiven plats. Nu är vi tre husbilar här.

Så många bra platser ni hittar för övernattning och gratis dessutom och gott om plats nu. Ser ni några husvagnsresenärer ute eller är det bara husbilar? Fin resa ni gör och vi blir verkligen sugna på att ta upp husvagnsresandet nere i Europa igen. Under pandemin har vi hållit oss i Sverige och hunnit med att besöka 11 av våra fina Nationalparker men såklart längtar vi nu ner till värmen.
Planerar ni för att bli kvar i Spanien under vintern?
Tack för fina bilder, ha det så härligt. Carpe Diem!
Hälsningar Marika och Bosse.

bmlarsreseblogg sa...

Vilken härlig husbilsresa ni är ute på och vilka vackra bilder! Nu längtar vi ut på rull igen men det blir nog bara ett par småresor innan husbilen åker till vinteridet.

Återigen fantastiskt fina bilder på de dramatiska bergslandskapet, läckra hus, storkboende och storkarna själva.
Å det är otroligt att det är så generöst med hisbilsparkeringar även i Spanien.

Elisabeth sa...

Marika o Bosse: Vi har inte sett många husvagnar på rull, men när vi varit på camping, så finns det. Låter härligt med besöken i nationalparkerna. Vi så småningom tänker ta oss via Portugal ner till södra Spanien, men flyger över till Gran Canaria över vintermånaderna.

Britt-Marie o Lars: Vi har haft det skönt på vår långsamma resa genom Europa. Småturer kan vara väl så fina. Sverige är fantastiskt!

BP: Vi åker genom ett härligt landskap! Det är bara i de områden som inte är turist-täta som priserna är bra för ställplatser. När vi kommer söderut och till kusterna kommer priserna att vara betydligt högre. Får se om de slår de svenska.