torsdag 1 september 2022

Parchim - Wernigerode och ställplatsen i Darlingerode i Harz

Gårdagens resa gick sydväst in i vackra Hartz.

Efter en morgonpromenad och köp av färskt bröd lämnade vi Parchim och for vidare. Vi passerade floden Havel vid Plaue och

fortsatte förbi stora sparrisodlingar och

förbi många stora fält, men också förbi några höga stenstolpar. Kanske gamla avståndsmarkörer eller också något helt annat.

Här är tre traktorer ute och kör på ett litet fält och i bakgrunden finns de vackra Harz-bergen.

Vi passerade genom byar med gamla korsvirkeshus,

och ännu flera. Genomfartsgatan kändes trång i Derensburg och

extra trång när vi mötte en bred traktor. Men det ordnade sig, då mannen hoppade in i en öppning och traktorn tog hjälp av trottoaren. Det ordnar sig alltid!

Etappmålet var Wernigerode med sin "gamla stan", slott

och inte minst en smalspårig järnväg med ånglok. Vi hittade ingen bra ställplats i stan, utan vi for vidare till

Darlingerode och ställplatsen där. Koordinaterna hit är: N 51° 51' 10,39''  E 10° 44' 11,66'' Här bokade vi in oss för två nätter á 12€. Vatten och ström koster extra, men tömning av grå och svartvatten är gratis, liksom sophanteringen.

Här sov vi gott. I morse tog vi lokalbussen in till Wernigerode Hauptbahnhof, 2 x 2,20€. I anslutning finns stationen till smalspåret. Lennart bokade biljetter till Brockenbahn på nätet och på det sättet tjänade vi en del euro.

Vi var ute i tid, för det gick inte boka några sittplatser. Det var tur, för det var många som skulle ut på tågtur.

Det blev stopp på några ställen. En del lämnade tåget för att vandra och andra steg på. Hela tiden knegade tåget uppåt. Resan tåg drygt en och halv timme.

Vi åkte förbi några stenformationer och massor av döda lärkträd.

När vi kom till till toppstationen gick vi upp till toppen. Där fanns ett naturrum och utsiktsplats till höger, en mast för kommunikation och ett hotell. Serveringar fanns ju förstås på ett par ställen. Vi hade ryggsäck med fika, så vi behövde inte trängas.

Enligt uppgift ska Sovjetunionen haft avlyssningscentral här uppe en gång i tiden.

Det blev förstås en del foton. Många har varit här och fått inspiration, men några mytomspunna häxor såg vi inte, eller kanske är det en här, utan kvast och huckle!

Rallarrosorna blommade vackert.

Här syns mängden av döda lärkträd. Finns många funderingar om vad som bidragit till den, försurning, varmare klimat, torka, insektsangrepp. Hur som kan det ge oss en tankeställare om hur det kan bli, om granbarkborrar och andra insekter kan härja fritt i svenska skogarna.

Vi vandrade runt toppen på en slinga och njöt av utsikten och solen, som värmde oss. Vindarna på den här höjden, drygt 1000 meter upp, var inte varma.

Snart kom ett tredje tåg upp och vi började känna för att ta oss ned igen.

Loket fotograferade jag när det växlades ifrån, för att placeras i andra änden av tågsättet.

Avställningsytan vid sittplatserna visade på olika riktningar, där smalspåret går.

Vyer på vägen ned. Granar växer bland de döda träden.

Väl åter i Wernigerode gick vi en runda i gamla stan.

Vi stannade på Alte Breuerei och deras Biergarten. Deras specialitet var Schnitzel,

så det blev en Brockenschnitzel med kryddfläsk och överdrag av Goudaost. Smakade otroligt gott! När vi ätit och druckit länge och väl blev vi riktigt mätta och belåtna. Det var tur att vi hade en bit att gå till bussen, för att ta oss tillbaka till Darlingerode och Husbilen Ellen.

Ser ut att vara en härlig resa
/Wera

bmlarsreseblogg sa...

Så härligt att få se fina bilder från Brocken. Vi gjorde den resan förra hösten. När vi frågade på Informationen om orsak till de döda träden fick vi inget svar och tänk att Lars fick med sig samma häxa hem som han hade med dig upp på tåget…

Margaretha Lillvik sa...

Alltid lika trevligt att ta del av era reser och fina bilder. Där har vi nog aldrig varit.

Vacker utsikt där uppifrån men så knepigt med ett sådant stort område med de döda träden, klart man undrar vad det beror på.
Vilket fint lok, som du fick på bilden när det växlade. Ser att Lennart har munskydd, är det det som fortfarande gäller i Tyskland?
Vi har också varit och snurrat runt i det fina området. Konstigt nog inte upp på toppen.
Ha det fortsatt bra

Elisabeth sa...

Tack för era kommentarer!
Wera: vi tycker vi har en supertrevlig resa, där vi får se och uppleva en massa olika saker, samt träffa många.
Britt-Marie o Lars: Vi följde er i spåren upp på Brocken. Jag tror inte de vill sprida vad som skett ed träden. Tänk att det är så svårt att bli av med häxorna!
Margareta: Det är värt en resa hit. Jag tycker Harz är fantastiskt vacker!
JoY: Det var en trevlig tur upp på Brocken. Området häromkring är verkligen vackert!