måndag 12 september 2022

Tågutflykt från Interlaken till Jungfraujoch

I morse tog vi en promenad på ca två km från ställplatsen vi står på i Bönigen till Bahnhof Ost i Interlaken. Därifrån for vi med lokaltåg till Lauterbrunnen, Där bytte vi tåg till ett kuggtåg, som tar sig uppför branterna. Solen sken gott!

I början av stigningen kom inte solen ner i dalgången,

men ju högre vi kom, ju vackrare blev det. Både soligt och vad gäller vyer.

Tåget gjorde stopp på några ställen bland annat vid Wengen. Här har vi passerat Wengen på 1274 meter över havet och tittar ner från Almend. Där nere övernattade jag för 53 år sen.

Resan fortsatte uppåt och vi passerade en del kor, som kämpade uppåt.

Vid Klaine Scheidegg blev det ytterligare ett tågbyte, nu till ett smalspårigt kugg-tåg. När jag var här förra gången togs vi emot av St Bernardshundar med kagge om halsen. Såg inte skymten av någon sådan nu!

Med det här tåget fortsätter vi den sista biten.

Järnvägsspåret går in och genom Eiger och Mönch. Vid Eigerjoch stannade tåget, så vi hade chans att ta foton via glaspartier mot glaciären. Det är mycket sprickor.

Tåget stannar på 3454 meter höjd. Därifrån tog vi oss upp till en platå, der det blev fotografering vid den schweiziska flaggan. Vi var inte ensamma och ju fler tåg som kom upp, ju trängre blev det.

Det pratades många språk. En kanondag, men så här högt är det inte varmt trots sol och nästan ingen vind.

Vackert är bara förnamnet!

Det finns en restaurang här uppe, men också en del enklare förtäring till rimligare priser. Det går också bra att ta matsäck med sig, som vi gjorde.

Vi tittade runt på olika aktiviteter som erbjöds, förutom vandring på glaciären. Det hade vi varken kängor eller kroppar för. Men långt där nere är det ett lämmeltåg av folk, som vandrar runt på en bana på glaciären.

Vi förevigades tillsammans på platån utanför restaurangen och sen drog vi oss inomhus och så småningom blev det

nedfärd till Kleine Scheidegg igen. Här vandrade vi runt lite och tog ett senare tåg nedåt.

Man kan ta sig upp hit via Grindelwald också. Många åker tåg en bit och vandrar sen uppåt eller nedåt. Det är mycket folk i rörelse i bergen.

Tåget vi åkte med ner, vände upp igen med nya personer. Från vänster syns i bakgrunden Eiger, Mönch och en antydan av Die Jungfrau.

Die Jungfrau i eget majestät!

Efter ett tag tog vi så tåget tillbaka till Interlaken igen och fortsatte sen promenaden tillbaka till husbilen Ellen. Jag har fortfarande en del foton att ta hand om. Det blev lite drygt 250 st. Många har jag redan sorterat bort och fler ska det bli.

En minnesvärd dag, som blev lika bra som jag drömde om!

bmlarsreseblogg sa...

Vilken underbar resa i resan, perfekt väder och knallblå himmel till de vackra vyerna!
Förstår att det blev många foton tagna ( även om de aldrig kan mäta sig med verkligheten)

WOW! Vilken fantastisk dag! De flesta orter ni besökt är ju kända vintersportorter som varje år nämns i samband med bland annat störtlopp.
Har besökt vissa av orterna, fast bara vintertid. Ser att kuggtåget finns kvar. Den måste ha minst 100 år på nacken vid det här laget.
Ett helt underbart inlägg:-)

Our Vantastic Travels sa...

Så härlig utflykt ni gjort med mycket sevärt och även fint väder. Som vanligt är dina foton jättefina
Ha en fortsatt fin resa.

Nu har jag läst och visat Jakob eran resa i Schweiz. Han får lite hemlängtan och ni gör verkligen en fin resa.