torsdag 29 september 2022

Från Rioseco de Soria via Arabal de Portillo till Simanca, Spanien


Vår dagsetapp, som avslutades med att hitta ställplats för natten.

Efter en lugn och skön natt, vaknade vi till en frisk och sval morgon, Det var bara 8,4 grader ute, när vi tog morgonpromenaden, men det utlovade regnet kom inte.  Vi for vidare över den röda jorden, som till en del täckdes av sädesstubb.


Vi kom åter tillbaka till N 122 och blev snart omkörda av ett stort gäng från Gardia Civil Trafico. Jag har aldrig sett så många motorcykelpolicer på en gång tidigare! Kändes bra att se dem.

Vi åkte förbi många vinstockar. Här var det relativt nysatta i den ljusa jorden! Omgivande berg är ljusa. Däremot är det mörka moln på himlen och solen går bara igenom då och då.

Det finns en del vackra bergsformationer. Det här berget innehöll en grotta.

Vid orten Lanaga de Duero påminde berget och formerna på Gotlands raukar! De var till stor del fristående från det bakre berget.


Vägen gick genom många orter och


förbi massor av vinstockar och Bodegor.


Vi kom också igenom ett område med massor av vackra pinjeträd, som växte i mager sandjord. Platsen påminde mig om ett område söder om Lissabon och floden Tajo i Portugal.

Före Valladolid började vi söka ställplatser. Första vi kom till hade bara en tömningsplats och sen alldeles för löst underlag för oss. Det kändes som om platsen inte var färdigtställd. Vi gjorde ett nytt försök och tog oss till Arabal de Portillo. Vi följde GPS´n och en smal väg slingrade sig uppåt och


så hade vi borgen framför ögonen. Vi hade lyckats komma bakvägen in till gamla stan!


Jag blev spänd när vi rundade borgen och såg markeringarna med stenkulor! Det hade inte funnits några markerade begränsningar på vägen upp!


Lennart rattade vidare och jag gömde mig bakom kameran.


Bort från torget, men det känns onekligen smalt med en del balkonger som stack ut!


Så kom vi till ett litet torg där två bilar var parkerade. Den gatan visade GPS att vis kulle ta. 


Tveksamt, 


men det ska gå enligt Lennart. Det finns ju speglar där framme


och stopptecken! Det gick, men det var inte många cm till husväggar och tak! När vi svängde kom vi inte till någon ställplats, bara nedanför borgen och några parkeringsplatser. Lennart vände och fick fram justerade koordinater. Jag vägrade vara med på att åka in där vi kom ut, så det blev hårnålskurvor nedåt.
Det var säkert en underbar stad att gå runt och strosa i, men....


Vi tog oss ut till ringvägen runt Valladolid och åkte den tills vi kom till en avfart mot Simanca. Vi for till ställplatsen där, som finns i anslutning till den gamla bron Puente de Simancas över Rio Pisuerga.
Här finns 6 platser. Det finns möjlighet att tömma grå- och svartvatten och fylla på dricksvatten. Soptunnor finns också. Platserna och vattnet är gratis.


Vi kom som andra bil, men nu  är platserna upptagna. 
Koordinaterna hit är: N 41° 35' 14,37''  V 4° 49' 23,90''.


Vi tog en promenad över bron och hade tänkt oss upp i gamla stan.


Himlen mörknade snabbt och


det kom en och annan regndroppe. Vi hann precis in i Ellen innan himlen öppnade sig!

4 kommentarer:

BP sa...

Du är som min man - centimetertunna äventyr gillade han inte heller, inte ens i en vanlig personbil. Själv är jag lite som Lennart - äventyret i äventyret så att säga;-)

bmlarsreseblogg sa...

Jag är nog dom du; hade aldrig åkt tillbaka samma väg. Då hade jag hellre gått….
Vi tycker er resa har så underbara vyer, t ex de gamla broarna är bara så vackra!

Elisabeth sa...

Tack för era kommentarer!
BP: Helt klart har Lennart och jag olika uppfattning om spänning! Jag försöker tänja mina gränser, men ibland är det bara tvärnit!

Britt-Marie o Lars: Det var fint där uppe, men jag skulle hellre ha gått än suttit i Ellen. Visst är det ett otroligt vackert landskap! Inte minst den röda jorden!

Cheryl sa...

Återigen tack för era fina bilder och kommentarer, det är helt fantastiskt att få följa er. Det är riktigt spännande att se bilder på de trånga gatorna, vet inte om vi vågat köra där. Ibland svårt att lita på GPS:en. Massa lycka till på er fortsatta resa, jag följer👍