lördag 17 september 2022

Le Chambre till St Bonnet-en-Chamsur via Col du Glandon


 Gårdagens resa 220916.

Det regnade under natten till gårdagen och på morgonen gick molnen lågt. Jag var tveksam till åka upp i bergen med tanke på den smala väg vi kom ut på i förrgår. Men vi tittade på google och vägen hade mittmarkering, så jag sa ok till väg D 927.

Molnen gick lågt och fällde ut små, små vattendroppar på vindrutan.

En bit upp låg vallhunden på vägkanten.

Bitvis påminde det om regn!

Vägen blev sämre ju högre upp vi kom, men begränsningen på vägen var 19 ton och där var vi ju långt ifrån. Här noterade jag att mittmarkeringen försvunnit.

Det fanns en del hotell

några hus, men så här såg mittmarkeringen ut! Det stämde säkert, men vägens totala bredd var inte vidlyftig.

Det blev torrare, men molnen gick lågt. Skulle ha varit jättevackert om solen tittat fram.

Vägen slingrade sig uppåt och vi mötte en personbil och några cyklister.

Långt där framme såg vi vita bilar, till vänster i bild. 

Vi såg en cyklist och en bil som var på väg nedåt. Vi tog oss dit där cyklisten befinner sig på bilden. Där stod vi en stund och väntade in den bil vi sett. Vi hann åka ca 30 meter när nästa bil dök upp i en hårnålskurva. Vi fick backa  och det kändes hemskt! Men det gick!

Vi hade ett gäng smala hårnålskurvor att komma igenom och då välde molnen ner över vägen. Då höll jag mig ologiskt fast i bilensätet och tänkte att vi skull åka över kanten. Vi klarade de kurvorna och sen fram med kameran - den är ett visst skydd. Här syns ju vägen tydligt, men jag tror ingen av oss upplevde den så tydligt.

Vi kom upp till en parkering till Col du Gladon! Vet inte när jag varit så spänd någon gång. Det blev kaffe och sen gick vi upp några meter bland får och mycket fårskit till


toppen på 1024 m ö h.


Benen kändes darriga, men skönt röra sig. På parkeringen var det många, som förberedde en cykeltur ned för den väg vi just kommit. 
Väg D 927 skulle jag rekommendera för cyklister, personbilar och "plåtisar". 


När vi var på topp-parkeringen kom solen fram och molnen drog sig uppåt. Vi fortsatte sen nedåt på väg D 926, som var i mycket bättre skick.


Här fanns två filer och en vacker utsikt.


Det myllrade av får och lamm utefter vägkanten.


En damm med ljuvlig färg på vattnet!


Moln-suddar fortsätter gå lågt. Vi gjorde ett stopp vid dammen och så fortsatte vid nedåt.


På många ställen hade bergen vittrat och stenar rasat. Nät var uppsatta för att fånga in dem på många ställen.


Det var också en del vägarbeten för att stärka kanterna.


Så småningom kom vi till en ny damm, Central de Grand Maison, som låg 810 m ö h.


Där gick vägen över dammväggen och vi for till andra sidan och sen ner i byn Allmond, som låg nedanför dammen. Det kändes lite kymigt. Tänk om dammen av någon anledning skulle brista!


Lite senare gick vi in på väg N 85, Route Napoléon.


Den vägen gick också uppåt och nedåt i olika typer av kurvor, men också med många raksträckor och genom orter, men framför allt var vägen bred.


Bergen blev mer klädda av barrträd och kullarna mjukare.


Ängar med solrosor väntade på att bli skördade och


fortfarande fanns en del branta alper på håll.


Vi passerade åter en damm, men även här var det lågt vattenstånd.


Vi kom åter upp på högre höjder och närmare de höga bergen.


Vi körde till ställplatsen vid St Bonnet-en-Champsaur. Där fanns 10 platser, som är gratis och det finns tömning. Vatten kostar några €. I går kväll var alla platser fyllda och några husbilar stod på parkeringen ovanför ställplatsen. Koordinaterna är: N 44° 40' 36,65''  E 6° 4' 55,54''. Vi var på ungefär 1000 meter höjd och temperaturen gick ned till 9,5° under natten.


Sen vi parkerat, gjorde vi en tur i den lilla staden med sina smala gator. Den här var bred.


Sen jag handlat lite blev det kaffe och god körsbärskaka på torget!

3 kommentarer:

BP sa...

Bilderna i andra halvan av inlägget är superba. Det är alperna borde se ut - alltid. Förstår att du var aningen skraj på den smala vägen. Denna väg och moln/dimma på det - nej, tack. Håller med dig. Personligen tänker jag alltid att så länge jag har bergsväggen på högersida/passagerarsida lär det gå bra. Tycker det är läbbigare när man har dalar på passagerarsidan...

Our Vantastic Travels sa...

Förstår precis hur du känner det på de smala alpvägarna. Man bara hoppas att man inte .möterr några bilar eller cyklister. Men fantastiska vyer är belöningen.

Siv sa...

Fin resa ni gör! Men de där smala vägarna är inget för mig😬. Jag vill oxå ha en mittmarkering, men visst har vi hamnat på så smala vägar ibland. Då blundar jag.......😉