söndag 11 september 2022

Hasle-Entlebuch till Interlaken över Schallenberg

Dagens etapp har gått både uppåt och nedåt, samt med en del hårnålskurvor och många vackra vyer!

Vi började nästan på en gång att köra nedför genom orten Hasle. En dalgång och de vackra vyerna öppnade sig!

Vi körde förbi många vackra hus,

med mycket blommande pelargonior.

Det var flera familjejippon efter vägen och en gammal brandbil var ute och luftade sig.

På håll såg vi en bergformation, som påminde om Lapporten!

Vi passerade en överbyggd bro,

och sen bar det uppåt via en del hårnålskurvor.

Vi mötte många motorcyklister och det kan man förstå i det fina vädret. När vi kom upp till vägens passhöjd, 1167 meter över havet, var där samlingsställe för motorcyklisterna. När några åkte, kom det genast nya. Det blev en pilsner och något mer och så for de vidare. Vi fikade och så vandrade vi upp bakom värdshuset.

Där fotade jag några små blåklockor!

Så tog vi oss ned till värdshuset igen och nerför en liten del av backen till parkeringen, där Ellen väntade.

Vägen svängde nedåt och

vi passerade några typiska traktorer, låga och breda, som slog av gräs på de branta ängarna.

Så småningom kom vi ner till den vackra staden Thun, med sitt slott Schlossberg.

Där kom vi också ned till Thunsee, som vi följde

i stort sett via sjökanten, men högre upp!

Det blev ett antal mindre tunnlar och

svängar innan vi kom ner till

Interlaken och den ställplats vi valde i grannbyn Bönigen. Vi har floden forsande bakom oss.

Koordinaterna till den här ställplatsen om två, kanske tre platser är: N 46° 41' 22,51''  E 7° 53' 36,2''. Det kostar 25 CHF/natt att parkera här. Då ingår el och vatten.

Vi promenerade ca 2 km in till Interlaken och tittade runt i parker och på en massa tjusiga hotell.

Nu vet vi också var Interlaken Ost är. Därifrån utgår tåget till Lauterbrunnen, för byte och vidare resa  till Kleine Scheidegg och vidare med kuggbahna till Jungfraujoch, Europas högst belägna järnvägsstation.

Vi siktar på att kunna göra den resan i morgon!

Det här inlägget inne höll nog det vackraste vyerna så här långt av er roadtrip. Interlaken har jag besökt, fast bara vintertid. Väldigt prisvärt att campa i Schweiz. Trodde Schweiz var ett riktigt dyrt land.
Härligt väder förresten:-)

Annica Rosander sa...

Så roligt att ni ska ta tåget till Jungfrau. Där var jag med mina föräldrar för 57 år sedan. Hoppas att ni får en fin resa.
Vi tågluffade runt i Europa på 60-talet.
Annica

Ni får mig verkligen att längta efter en bussresa till Tyskland. Österrike eller Schweiz. Det finns ju så mycket vackert att se, som ändå inte ligger så långt borta och vågar man inte köra själv, är bussresor ett väldigt trevligt alternativ!

Elisabeth sa...

BP: Interlaken är vackert men ännu finare är dagens tur upp på Die Jungfrau! Det är dyrt i Schweiz över huvud taget, allra helst med tanke på att kronan är svag. Men vi tänker. smakar det, så får det kosta.
Annica: Jag har bara varit här en gång tidigare och det var 1969. Då övernattade jag i Wengen, för vidare färd uppåt. ett fantastiskt minne, som jag vill återuppliva med mannen i mitt liv.
Ingrid: Det finns verkligen fina bussresor. Jag och mamma åkte buss hit ner och hade en fin vecka med turer runt Bodensee och Vierwaldstättersee. det var förstås drygt 25 år sen, men det finns säkert nu också.